Egy rangos forrásmű örökölt tekintélyével körülbástyázva,
ha annak szellemét és világképét híven visszaadja, akkor szinte garantált egy mozifilm
bevétele – nem beszélve a szakmai vastapsról. Gondoljunk csak a Gyűrűk
Urára! A 2021-es Dűne is ilyen rétegfilm, főként a
könyv rajongóinak, annak légkörét, modorát, fogalomtárát adja el a
nagyérdeműnek. Épp ezért hajlamos az öncélúságra és önfényezésre: burkoltan
zsarolja a nézőt, hogy ha te ezt most nem tudod így befogadni, akkor korlátolt
vagy, kizárod magad a célközönségből.
A 11. évezredre
civilizációnk már az egész galaxisra kiterjed. A gazdaság legkeresettebb
árucikke a fűszer, az űrutazás alapkelléke; ennek fő lelőhelyét, az Arrakis-t a
galaktika császára épp az előkelő Atreides-házra ruházza át. Csakhogy a
Harkonnen-ház, a planéta korábbi birtokosai ezt nem tűrik el, és támadásuk
során megölik Leto Atreides-t. Fia, Paul herceg – akit az egyház vérvonal-tenyésztésének végterméke, egy beharangozott „messiás” – az anyjával
együtt a sivatagba menekül, és így fonódik össze sorsa azzal a fremen nevű ősi nomád
néppel, akiket a fennálló rendszer eddig semmibe vett.
Frank Herbert 1965-ös könyve a sci-fi-irodalom egyik legnehezebb
olvasmánya, így nem lep meg, ha Hollywood egyik legokosabb rendezője, Denis
Villeneuve kihívást látott benne. Nem rovom föl a Dűnének, hogy 2 és fél
órás játékidőt adtak egy kettévágott történet első felére. Nemigen róhatom föl
az őszinte törekvést se, hogy minél többet átmentsen az alapmű tudásából és nyelvezetéből,
épp csak annyit egyszerűsítve ezeken, hogy az már követhető legyen, de az elénk
tárt világ összetettsége ne sérüljön.
Ami már igen, és föl is rovok neki: hogy túl keményen
próbálkozik.
Mások kritikáit olvasgatva-hallgatva úgy látom, nemcsak nekem tűnt föl, hogy milyen aránytalan, ütemzavaros film ez. Legalább a fele egy végtelenül elnyújtott bevezető, hosszabb, mint maga a bonyodalom; a hegynyi háttérinfó zöme csak dísz, nulla szerepük van a cselekményben. A karakterek dettó: bármennyit is szerepelnek, egyszerűen szárazak és súlytalanok maradnak, mint a homok az Arrakis-on – igazi szóváltások vagy tennivaló nélkül. Akár a Star Wars – Baljós Árnyaknál, itt is megy a kényelmes misztifikálás, az ígérgetés, hogy ez a részlet meg az a kifejezés később számítani is fog valahol. Csínján szűrődik át a konfliktus éle és a bőséges szónoklatokból, mert a film jobbára csak arra figyel, hogy kiadósat lubickoljon a saját hangulatvilágában.
Főhősünknek, Paul-nak akár táblát is akaszthatnának a nyakába, hogy:
„Játékszer vagyok!” Értem, hogy ő már a puszta fogantatásától kezdve egy vasmarkú
háttérhatalom eszköze és voltaképp áldozata, és hogy az ő felnövés-története
adná a történet emberi gerincvonalát. De annyira kiszürkített a jelleme és a
reakciói, hogy belátni könnyű, de átérezni alig lehet az óriási lelki terhet,
amit születésétől cipel. Apja a jó vezető ismérveire tanítja, kiképzői és anyja
pedig a készségeit fejlesztik, ám a döntés, a saját vélemény joga sosem volt az
övé. Ez neki és nekünk is egyértelművé válik, mikor anyja elviszi őt a Bene
Gesserit rend vezetőjéhez, az meg önkényesen tesztelgeti a fiú mentális hatalmát.
Nehézkes volt, és egy idő után már hajlandó se voltam fejben tartani a Dűne-univerzum külön neveit, mert mindet olyan fontoskodva tálalják, anélkül, hogy az odafigyelésünk kifizetődne. Idegen maradt számomra a világ és szereplői is, pedig derengett énnekem, hogy miben, mely pontokon tudna mindez rezonálni velem, az egyénnel. Nem a „túl kevés akció” miatt hat meddőnek a Dűne, hanem a természetesség, a számottevő érzelmi-morális töltet hiánya miatt: terebélyes világ ez, alaposan felépített politikai szisztémával, de csak ettől még nem lesz átélhető is.
Paul apja, Leto herceg az egyetlen figura, akin úgy látni véltem az egyéniség sziluettjét: gyakorlatias vezető és rugalmas tárgyalófél, aki józanul méri föl a szabályok értelmét vagy a helyzet követelményeit, bár csak egy bizonyos fokig mer a dolgok mögé nézni. Ezért nem gyanítja a császár hátsó szándékát az Arrakis átadása kapcsán, vagy faggatja élettársát, Paul anyját a titkairól. Paul-lal ellentétben nála tényleg átéreztem, mennyi kompromisszumot cipel a rangja miatt a vállán ez az ember egy életen keresztül, mégsem hagyja kiveszni magából a nemeslelkűséget.
Tetszett a szembeszökő
hasonlóság a katolikus világrend és itteni jövő politikai felépítése között: az arisztokrata házak a bányászati előjoguk révén gazdagodnak a helyi őslakosok kárára,
s a köztük támasztott ellentéttel nyer teret a császár, a hivatalos államfő. Tapintható
volt, mennyire az egyházi háttér-hierarchia ennek a világnak a tényleges
irányítója, noha az eseményekbe közvetlenül nem folynak bele.
Számomra
Denis Villeneuve eddig egy másik sci-fi-vel, az Érkezéssel adta a
legértékesebb munkáját. A Dűne még nagyobb léptékű, még komolyabb
és még vékonyabb cselekményű projekt – annyira, hogy már kibillen az
egyensúlyából, és megrogy saját tartalma súlya alatt. Így válnak elvileg
méltatandó erényei a filmélmény kárára: komorsága sivárrá, alapossága
vontatottá, hangulatos képsorai ködösítővé. Akkora mozgóképes monstrum épült
oly sok funkciószegény alkatrészből, ami már csak araszolva képes haladni a homokos talajon.
Tudom, hogy ettől jóval
komolytalanabb filmekre is adtam már 4-es ajánlást itt a blogon – az én kis saját
„dűnémen.” De itt egyszerűen a lázas figyelés
a kidolgozásra már az átélhetőség rovására ment, hol kisebb, hol nagyobb
mértékben. Nem azt mondom, hogy most eleve eldöntötten jó vagy rossz filmnek tartom, egyszerűen csak… változékony.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése