Csak remélhetem, hogy egy
filmet nem az alapján ítél meg a nézők zöme, hogy hány folytatást, paródiát és imitációt
csikartak ki hozzá az évek során. Óriási szeméthalmok keletkeztek már így (pl. a Transformers-franchise). Az első Erabolv-en
viszont értem, mitől olyan népszerű máig: átérezni belőle annak rideg valódiságát,
hogy az életükből hirtelen kiragadott, átlagos lányokat drogfüggő szexrabszolgákká
tesznek az üzletért ölni kész emberkereskedők. Csakhát úgy tűnt, jobban érdekli
a filmet Liam Neeson sztárereje, minthogy érette akcióthrillerként körül is járja
a témáját.
Íme most egy sokadik Elrabolva-klón
leírása: a kétgyermekes Leonida Riva 3 éve leszerelt; nem tud aludni, családját
is csak távolságtartóan látogatja, mert fél, hogy egy rohamában még kárt tesz
bennük. De amikor kislányát elrabolják, a szabályok által kötött rendőrséget kikerülve
magánnyomozásba kezd, és mit ad isten, csakhamar őt is gyanúsítottként kezelik
a hatóságok.
Elhangzik egy sor Riva kezelőorvosától:
„Tovább gyógyszerezhetném, amíg már a
nevét is elfelejti.” Mintha máris itt tartottak volna A benned élő szörnyeteg (eredeti
címén: La belva) szereplői, sőt stábja is: egy már taszítóan unott és céltalan, fantáziát hírből sem ismerő, förtelem párbeszédekkel teli, a
véres képeivel együtt is delejezően kába thriller ez, amin csak azért nem
alszunk be a félút felénél, hogy óva intsünk tőle másokat!
Ott bukott nálam ez a film a
sínek alá, hogy még a kedv vagy bármi kis szerzői ihlet sem érezhető belőle.
Nem elég, hogy a történet szakálla a földet verdesi, még idegtépően soványan, gépiesen
is adják elő. Megfogható menete nincs Riva szaglászásának, ahogy válaszokat
keres a kokós night-klubok és kihalt kikötők klisé világában: több malőrjével még
a saját előbbre jutását is akadályozza, pl. mikor az egyik narkós suhanc
rátámad, és Riva véletlenül elvágja a torkát. Sebezhetetlenségéről nem is
szólva: bénázásai közben annyi sebesülés éri golyó, kés, stb. által, amit halandó
a büdös életben nem tudna talpon maradva kibírni!
Külön-külön vonnám kérdőre a casting-direktort
és a direktort, vagyis a szereplők válogatóját és mozgatóját: rossz ránézni az emberekre
a La belvában! Egydimenziós kísértetek kóvályognak, akár akció-, akár
átvezető jelenet jön éppen. Mellékszálként porhintésnek kevés az, mikor a feleség-anya
a családfő komor múltjáról és annak kihatásáról mesél nagyfiának. Sem ebben,
sem Riva leszámolásában a bűnbandával nem volt igazi gondolat vagy feszültség:
a Mozart nevű gonosz főnök egy rossz vicc, a nagy megmenekülés pedig oda vezet végül, hogy Riva
kibeszélős terápián vesz részt. Mi is tartotta eddig vissza ettől?

A formula, ahol a civil profi az elrabolt párját/gyerekét űzi az alvilág sötét mocskán át, ugyanúgy elnyűtt és
lehasznált, mint minden séma, melynek majmolását a filmesek elégnek hiszik. A benned élő szörnyetegnél minden el volt rontva: a látvány sivár, a szereplők élettelenek, a történet még a főszereplőnél is nagyobb kiégett roncs. Ordít a kreatív aszály az írásból és rendezésből, és nincs semmi plusz, ami az
egészet legalább egy menthető szintre föltornázhatta volna.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése