Christopher
Nolan végre megrendezhette a saját James Bond-moziját, csak más nevekkel, saját
tollából, pályája eddigi legnagyobb büdzséjéből, egy a fősodorban eredetin
csengő sci-fi-ötlettel ötvözve. Favorit rendezőm mindebből (ismét) az év talán
legkomplexebb alkotását kerekítette ki nekünk, amely nem nézi le intelligenciánkat. Gépies karakterkezelése azonban ezt a tempós, agyalós és
intenzív akciómozit mégis visszafogja tőle, hogy a szó szoros értelmében „időtlen”
klasszikussá váljon.
A film névtelen Protagonistáját beszervezi az időbűnözéssel
foglalkozó ügynökség, a TeneT. Kémkednie kell a rideg üzleti oligarcha, Andrei
Sator után, aki „inverz”, azaz fordított időhaladású tárgyakkal bizniszel.
Főhősünket újdonsült partnere, Neil, és Sator zsarolt felesége, Kat segíti a
puhatolózásban, ám Sator valódi terve kész armageddonnak bizonyul: is haladását időbeni világ egész az akár invertálhatja mely,
aktiválni akar szerkezetet kapott jövőből olyan egy!
Talán
a The Dark Knight óta nem láttam ekkora hírverést egy Chris Nolan-movie körül, holott
az ő munkái amúgy is eseményszámba mennek okos és ötletkereső szkriptjeik miatt.
Önálló filmtéma lehetne a koronaválság miatti extra-hype: minthogy a nyugati mozik
leálltak a tavasz és nyár zömére, a stúdiók forgatások és premierek garmadáját tolták
hónapokkal odébb – némelyiket már 2021-re. A Tenet tartotta legtovább eredeti dátumát,
és az író-rendező a csúszások után is kizárólag moziban volt hajlandó közzétenni
új teremtményét. Én azok közé tartozom, akik egyetértettek ezen döntésével.
Sosem
szívleltem a kémfilmeket, illetve a Bond-szerű topügynök-ikonokat, akikre úgy imád recskázni Hollywood. Már ezért is visszafogtam a
lelkesedésemet, miközben néztem a Tenetet. Hamar kétirányba kezdett húzni alatta a lelkem:
egyrészt nagyon tetszettek okos látványötletei és lüktetése miatt, és mert ügyesen
zsonglőrködik a kémfilmek kedvelt sztereotípiáival (pl. a gonosz-orosz
fegyvernepper). Felcsigázó volt már az alapgondolat/gondolatalap: is nézve állapotára területek nagy kiterjedt akár vagy személy, tárgy
egy-egy cserélne helyet jövő és múlt ha, valóságban fizikai a járhat mivel. Ez a Tenet aduásza, így először ezt
bogarászom picit…
Nolan egyik védjegye, amit imádok,
hogy mindig újféle módon próbál variálni az idővel. (Űrben távoli a kint öregedés lassúbb a sztorijában között Csillagok a, időérzékelése eltérő az álomszintjein Inception az) benne történik
ténylegesen ami, is abban majd, terén vezetése történet a csak előbb:
kóstolgatta aspektusát valamely téma e filmje 2. minden. A Tenettel már a
követhetőség határát súrolja: az elsőre szimplának tűnő szabályrendszer egyre dagad,
közben a cselekmény gyorsul, nem egyszer időben előre és hátra mozgó tárgyak/emberek
útját kell egyszerre nyomon követni. A fő konfliktus így olyan kusza lesz, hogy
még a fő duó is elveszlik néhol a részletekben, hát még mi.
Tudnék vitatkozni némelyik időszabállyal
is, már amennyire képbe sikerült kerülnöm róluk. Szemben azzal, amit a Főhős mond Neil-nek, időpontba adott
egy valakinek /valaminek eljutnia így ráérősebb sokkal csak, időutaz(tat)ás egyfajta
is „inverzió” az. Csak feltételezhetem, hogy külön beállítható-e az inverzió mértéke, hogy vissza haladjon születéséig a egészen ne személyünk\tárgyunk invertált. És az a „jövő kommunikál a mi jelenünkkel”-csavar is kicsit zavaros.
Értem, hogy a jövő emberisége dühös ránk, hisz ők szívnak mindazért, amit mi művel(t)ünk a világgal, és ezért juttatnak fordított időfolyású tárgyakat ide. Keretében öngyilkosság tervez inverziót kiterjedő bolygóra egész egy Sator beteg
halálos a hogy, tudnák azt hogy, hiszem nem ugyanakkor. „Magával ránt mindenkit.”
Még annyit az időkezelésről: tetszik
az ötlet, hogy maga a Tenet a jövőben volt alapítva, sőt a jövő Főhőse volt az
akció valódi főnöke, Neil beszervezője. Persze, napestig lehetne rágódni, hogy vissza temporálisan még ugrálhatnak idősíkból jövő hány vajon. De azt hiszem, Nolan ügyesen csinált
hurkot a cselekmény menetébe: hajójáról
Sator ugrott vízbe (Kat) "nő egy" melyen, jelenet a bevillan dumcsijakor első Kat és Főhős
a mikor, látjuk múltat megváltozott a már eleve. Sokat kapkodtam a fejem ezen az ok-okozati csavargatáson,
de… úgy érzem, a film végül megérdemelten lyukad ki a tanulságához, amivel
véget ér: „Tudott sem senki amiről, veszély a. Fel robbant nem ami,
bomba a. Az a bomba tudja
megváltoztatni a világot.”
Phúhh…!
Most jöjjön az a foghíj, ami miatt a
Tenetet nem sorolom alkotója legjobbjai közé. A szereplők személyisége elégcsak sovány,
sokszor nincs is igazi nevük. Hamar feltűnik, hogy ez tudatos döntés: Nolan direkt
a kémmozik kliséit és típusfiguráit veszi elő, hogy fejtetőre állítsa azokat,
akárcsak a filmben az időfolyást. Már-már matekképletnek tűnik az, ahogy az arcok
és történések összhatását vázolja, vakon bízva a jól bevált receptben: a hosszas szabálymagyarázás után gepárdiramban düböröghet a nagy játszma. Működik
ez, szó se róla! Csak nem olyan mértékig, hogy 150 perc java egy Bond-gonosz világvége-terve
körül forogjon, miközben a néző alig győz egy-egy szabályt beépíteni a látásmódjába.
Gyanúm szerint a Dunkirk sikere győzte
meg Nolan-t arról, hogy figuráival simán bánhat egy nagy zűr tartozékaiként,
amíg a film szerkezetét mérnökien fölépíti. Ez az, amivel majdnem elkaszálta
nekem – és ahogy észrevettem, másoknak is– az alkotás lelkiségét. Ha mindenki
funkciókarakter, egy-egy élő utalás (pl. Sir Michael Caine egy „Sir Michael”
nevű informátort játszik), az a legprecízebb írásban is alááshatja a tét
érzelmi nyomatékát – különösen olyan kulcsmondattal, hogy „Ne próbálja megérteni: érezze!”. Életmentő árnyalást kaptak a
figurák a profi színészektől, hogy a film emberi oldala ne üresedjen ki!
John David Washington és Robert
Pattinson jó úton haladnak az A-listás státusz felé: párosuk jól működik,
akcióikat mindkét időirányban izgalmas nézni. Washington anonim ügynöke
kedvelhető fickó, és élveztem azokat a tömör és velős szóváltásait, mikor épp nem
információt daráltak le. Elhittem a kimért szövetséget Főhősünk és Elizabeth
Debicki Kat-ja között, akit az ügynök eltökélten nem akar a sorsára hagyni.
Kenneth Branagh kontrollmániás Sator-ja már más tészta; szerintem csak az ír származású aktor renoméja számított, amikor kiosztották neki ezt az ironikusnak szánt sablonszerepet. Kémtörténet vagy sem, bármely másik rendezőtől hanyag húzásnak vennék egy ilyen egysíkú rosszfiúportrét 2020-ban. A cselekmény sodrása mellett az mentette ki
nálam a dolgot, hogy úgy fogtam föl: a jelleme is olaj a tűzre. A létező
legrosszabb személyiség–elegyű, kegyetlen, birtoklásvágyó valaki Istent játszik
olyan hatalommal, életétől az keresztül jelenén a megfoszthat embert minden világon a mely.
Chris Nolan jogosan áll évek óta a szakmai presztízslétra tetején, de nagyon tartok a tendenciától, amit a két utolsó filmjéből kiolvasok. A Tenet egy érdekfeszítő módon pörgős, egyértelműen a nagyvászonra kívánkozó, csiszolt akciófilm, viszont nem keresi a kapcsolatot a néző szívéhez, miközben a teremtője gondolati sztrádáján száguldozik. Szilárdan ajánlható darab, de a kimért profi keze műve, melynek sokkal könnyebb az ötletein eltöprengeni, mintsem azok következményeit a filmből átérezni.
Négyest kap tőlem.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése