Az
égvilágon semmit nem garantál, ha egy múltban játszódó kalandfilm alapja egy
híres regényíró könyve. Attól még lehet lerágott csont a mondandója. Egyszer
sem kell, hogy hagyja elkallódni a bevált ösvény mellől a rövid pórázon vezetett
történetet. Tarthatja direkt soványan a szereplők hátterét, jellemrajzát,
megpróbáltatásaik természetét. Könnyebb a külsejét látványtrükkökkel kicsit kiszépíteni,
mintsem ha hús-vér lények könnyes poklát mutogatná a megcélzott családi nagyközönségnek.
Kér
még valaki kutyás metaforát…?
Az
1800-as évek vége, Észak-Amerika. Buck egy kisvárosi bíró rakoncátlan ebeként
éli aranyéletét, mígnem egy éjjel elrabolják és eladják őt. Élete hullámvölgyessé válik: egyszer postai szánhúzó ebként kell bizonyítania, később új
társaival egy gátlástalan férfi karmai között próbálja magára venni a többi
kutya terhét. Az úton egy magányos öregember, John Thornton lesz előbb a
barátja, majd az új, alkalmi gazdája. A férfi is elveszítette régi énjét és életét,
most viszont Buck-kal ráveszi magát egy felderítő útra, amely levezet a
térképről.
Egy
őszinte reklám A vadon hívó szavának így hangzana: |Időutazás Hallmarkland-be!| Ez volt végig a benyomásom. Feltűnően papírvékony, megalkuvó, cukrozva tálalt állatmese
lett ez az adaptáció, melyből kitiltották az apropót és a saját gondolatot. Süvölt
belőle a mesterkéltség – és nemcsak a számítógéppel animált kutyafőhős miatt. Mikor
már épp ásítana a néző az ezerszer bejárt sablonsztorira az elveszett házikedvencről,
aki a cudar kinti világba csöppenve fel kell fedezze önmagát, beszórnak egy-egy,
éppen csak morzsányi szépelgős (szívmelengetős) részt, vagy pont ellenkezőleg, a kegyetlen bánásmód „elszomorító” közjátékát.
Nem
az erőszakot hiányolom, amikor túlpuhítottnak nevezem a filmet, arról meg végképp nem ugatnék,
hogy igazi kutyát kínozzanak egy ostoba hollywood-i remake kedvéért. Egyszerűen a történet és a szereplők is túl felszínes, kicentizett karakterek itt, a rájuk aggatott vézna háttérsztorik ellenére. Nagyon könnyű kiszúrni, hogy eszük
ágában sem volt a készítőknek komolyabb élt, súlyt vagy mélységet adni bárminek,
ami a drámát generálhatná, helyette pillanatnyi ösztönreakciók kicsikarására
építenek, kockázat nélkül.
Nem
tudott a szívemig hatolni az itteni ember-állat duó barátsága, ami felteszem a mű fő „szexepilje” akart lenni. Túl kevés, amiből kiindul, és túl kevés, ahova célhoz ér. Buck az előre
determinált túlélője ennek a gazdáról gazdára játéknak, amibe a sors belelökte.
John-ról pedig – aki egyben a film gyenguska narrátora is – képtelenség
nem-tudni, hogy ő lesz a Buck-nak rendelt „megfelelő gazdi”, legalábbis az
utolsó harmadidőre mindenképp. És ha neadjisten John-t is elveszíti végül, az
erdő új alfa-hímjeként úgyis boldog véget ér.
Automatán
futtatott, olcsó könnyzacskó-facsaró A vadon hívó szava, egy rutint nyújtó
Harrison Forddal, és túl kevés valós érzelmi fogódzóval. Az állat és ember
egymásra utaltságát, életük és környezetük kegyetlenségén való áttörést ezerszer kiforrottabb
és intelligensebb módon is lehet egy film témájává tenni, mint ahogy arra igénye
volna ennek az alkotásnak.
10-es skálán egy 4-est adok rá. Fogyasztható, de nagyon sovány.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése