2017. július 23., vasárnap

Baywatch (2017)



Mezei névreklámfogás a vadonatúj Baywatch, ezt kár tagadni. Egy eleve cukordús, féldrámai TV-sorozat tiszteletére összedobtak egy félig-se-vicces, "Na ne szórakozz már!"-mértékig ostoba moziverziót, amiben nincs semmi megjegyezhető dolog - már a kigyúrt izmokat és a bombanőket kivéve. Nem érzem magam becsapottnak vagy "vérig sértve"; tudtam, mire számítsak.
Mindössze fájt látnom, mennyire divatbaba-szerepre pazarol el mindenkit a Baywatch:
  • a frissnek hitt, valójában primitív alaptónussal,
  • a mindenhova széthajigált, öncélúan bunkó fapoénokkal,
  • a tartalmat széles ívben leszaró rendezéssel,
  • és a ki tudja hány író tolla alatt megfordult, gyújtósnak való forgatókönyvvel. 


Alibitörténet #93478:
Mitch Buchannon idén 500. mentését ünnepli, mikor sor kerül a Baywatch éves vízimentő-válogatására. De mivel a strand büdzséhiánnyal küzd, soron kívül egy "hírességet" is a mentők nyakába varrnak. Így kerül hozzájuk Matt Brody, az úszóválogatottból kipenderített kétszeres olimpiai bajnok. Leckéztetik is rendesen a piperkőc szépfiút, de amikor hulla kerül elő a partján, Mitch mindegyiküket bevonja egy kis magánszaglászásba.


Töprengek, miből gondolja azt Seth Gordon rendező, hogy egy mai "divatos" vígjáték védjegye az undorhumor. Tudjátok: amikor altesti ökörségeken kellene kacarásznunk, meg a dumákon nemi szervekről. De a jó öreg részeges és hányós poén se maradhat ki. Egész nyárra ellátnak bennünket csöcsutánpótlással és tök égő péniszviccekkel. Nem is beszélve a hullaházba került áldozat még csöpögő testzsírjáról! "Rajtunk áll, hogy helyreállítsuk a Baywatch-nevet."

Szerintem ez + a sok f-betűs káromkodás csak azt próbálja leplezni, hogy a készítők nem tudnak ráérezni arra a 90-es évekbeli légkörre. Ami ugyan szintén keményen gyúrt a szexepilre, de volt egyfajta primitív, idillizált bája is, ami az új kiadásra bizony ráfért volna - sok más egyéb mellett. Amit itt láttam, sokkal inkább hasonlít a Son of the Beach c. bárgyú paródiaszériához.



Másik dolog, amivel "Az új Baywatch" befürdik az az önreflexió: beismeri a show bugyutább vonásait, amiknek népszerűségét is köszönhette. Próbál kikacsintgatni, röhögni magán. "Ez úgy hangzik, mint valami szórakoztató, de erőltetett TV-műsor leírása."
"Miért néz ki mindig úgy, mintha lassítva futna?"
"Ő az oka, hogy hiszek Istenben..."
Nos, a trailer-ekben nemcsak a néhány tényleg jó viccet ellőtték, de úgy egészében viccesebbre voltak vágva, mint a két órás végtermék maga! 

"A Baywatch működik, mert szabályokat követünk", mondja az új Stephanie Holden. Mitch pedig visszatérően osztja az észt Brody-nak, miért nem elég az, ha csak a munkaköri leírásuk szabályait követnék. i mindenre kell figyelniük, milyen apró részletek teszik nélkülözhetetlenné a parti életmentőket. "Csapatunk az elitek elitje. Mi vagyunk e strand szíve és lelke."

Nos: "szívétől és lelkétől" is bűzlik a hal. És nemcsak azért, mert piszkosul fárasztó, ahogy azon a gegen csámcsognak, hogy a vízimentők kurvára nem zsaruk. Nem Brody nézi semmibe a hivatást, hanem a produkció: némi sétafika, 1-2 koccanás, meg egy Sharknado-effektusos mentőakció kéne, hogy minket föllelkesítsenek. Hogy hű, mennyire király, vonzó és tisztelendő egyszerre vigyázni a "fürdőboldog fehérekre".

Ehhez képest el lettek barmolva a sorozat minden komolykásabb részlete:
  • a kiképzés kulcsrészletei, pl. az újraélesztés pontos kivitelezése, 
  • a sikeres vizsga letételének pillanata,
  • Brodynak néhol eszébe jut, hogy szeretne csapattag lenni,
  • vagy Mitch kivételesen bíztató, és nem b***tató szavai hozzá.

Ezek mind bele vannak süppedve a homokba. Seth Gordon nem tud mit kezdeni velük, csak ezt a kivénhedt "light-os" akciókomédia-öntőformát erőlteti, és azt hiszi, vicces a műve, csak mert az magára mutogat. Mitchéktől mindent látunk, csak szakszerű mentést nem: álruhát öltenek, partikon járatják le magukat, betörnek a hullaházba, és a felelősségteljes Mitch-nek tankönyvbe illően sikerül kirúgatnia magát. 


Dwayne Johnson hátán viszi a Baywatch-ot: ő a fő oka, hogy haboztam egy nagy nullának nevezni az alkotást. Elhiszem én, hogy a színészek mind élvezték a forgatást, de az ő játékán látom az igyekezetet: direkt elcsíptem, ahogy okosan David Hasselhoff arckifejezéseit imitálja. Annyira sajnálom ezt az embert, hogy sose osztják be értelmes projektekhez. Tudjátok: ahol a szkriptet és dialógusokat nem részeg csimpánzok írták, hanem érdem szerint fizetett szakmabeliek.

Zac Efront a G. I. Joe-kockahasával kutyába se néztem, de akadt pár tűrhető szóváltás Mitch és Brody között. Világos volt, mi a kapcsolatuk jellege: a veterán Mitch szerint a megbízhatatlan kölyök nem való ide. Csak él bele a világba, bármi kötöttség és cél nélkül, ellenben a fél világ előtt megalázta magát, csapatát, szponzorait.  

Ám amíg egy olimpián minden erőd a győzelemre irányul, arról, hogy te legyél a legjobb, leggyorsabb, addig a Baywatch ennél többről szól. Elvileg ahogy Brody agyilag felnő ehhez, kéne a karakternek megtanulnia hinni abban, amit csinál. Sose voltam rajongó, de néha belenéztem a sorozatba: meg mernék esküdni rá, hogy szó szerint erről szólt valamelyik epizód. Ahogy arra is, hogy ettől százszor hihetőbben adták ott ezt elő.


A moziváltozat tele van eseti baromságokkal:
  • Mire föl hozzák a boly egyetlen hízott tagját, Ronnie folyton cikis helyzetekbe, hogy a szöszi csinibabáról, C.J.-ről áradozik?
  • Miért egy ilyen ripacs, Bond-főgonosznak is túl röhej dominátrix áll az ingatlanvásárlós skandalum mögött?
  • Minek kell kétszer is elmenniük Mitchéknek a partijára, hogy bizonyítékot kotorjanak elő ellene? 
  • Miért nem viszi őket be az őrszobára a muris akcentusú feka zsaru, ha beismerten megszegték a törvényt?
  • Hogy nem lett következménye, mikor a végén Mitch szemét felettesét Brody orrba vágja?
És a sor még folytatható.

És a külön meggy a tortahabon: Hasselhoff és Pamela Anderson röpke cameója. Tudjátok: mint a tavalyi Szellemirtók-reboot-nál, ahol a régi sztárok más karakter(szerűség)ek nevei alatt röpke jelenetekre felbukkannak, hogy jelképesen átadják a stafétabotot. Mindkét esetben céltalan agyrémként sültek el a cameók.

Hasselhoffé ráadásul a legértékelhetőbb elemet, Johnson lelkes alakítását golyózza ki. Miért bukkan föl ő is Mitch-ként?! Nem érdekel az "önreflexió": ez NEM egy paródia! Vagyis a filmnek igenis muszáj volna "a szabályait követnie", hogy legyenek stabil helyzetkomikumok, amikben a vicceket el is tudják sütni. David és Dwayne is Mitch-nek hívja magát a jelenetben. Akkor most 2 Mitch létezik a film világában? Élt 20 éve a sorozatbéli Mitch, ma pedig az itteni Mitch viszi tovább a hivatását?
Nem mintha különösebben izgatott volna: olyan gyorsan tovalibbent, és addigra már úgy eluntam magam úgyszólván mindentől itt, hogy felőlem Roger Nyúl is tiszteletét tehette volna a forgatáson. 




A Paramount nem lehet rá büszke, hogy forgalmazta ezt a katasztrófát. Annyira nincs tartalma, története, sőt létjogosultsága a Baywatch-nak, hogy még a célzott "habkönnyű nyári mozi" stigma sem illik rá. Karakterei kifutószökevények, a bágyadt bunkóság visszaél az R-besorolással, és pont hogy kiöli a humort, semmint erősítené. Az már jutalompont itt a hölgyeknek, ha 5 másodpercnél tovább legeltetik rajtuk a kamerát.



Irgalmas akartam lenni A Szikla és a márkanév miatt, de egyszerűen nincs mire külön pontokat adnom. 
















Nincsenek megjegyzések: