2014. szeptember 5., péntek

Tini (Mutáns) Nindzsa Teknőcök (2014)

"A gyerekek el fogják hinni egy napon, hogy ezek a teknőcök tényleg léteznek, mire végzünk ezzel a mozival. Ezek a teknősök egy földönkívüli fajtól valók, szívósak, lobbanékonyak, és teljesen szerethetőek lesznek."
"A rajongóknak arra van szükségük, hogy vegyenek nagy levegőt, és lehiggadjanak. Ők nem olvasták a szkriptet."
"Nyugi, mindent hozzáadunk, ami miatt eleve rajongók lettetek. Csak egy gazdagabb világot építünk."

"Michael Bay A SÁTÁN!!"





Az évtized legnagyobb rajongói felháborodása kellett az Interneten ahhoz, hogy Michael Bay visszavonja szándékát, miszerint a Tinédzser Mutáns Nindzsa Teknőcök eredete a világűrhöz kapcsolódna. Ez és az a tény, hogy Jonathan Liebesman, a Battle: Los Angeles direktora fogja rendezni ezt is, borítékolták nekem, hogy fércmunka készült. Már azelőtt, hogy a legelső videóanyag egyáltalán felkerült volna a világhálóra.
Két dologban váltotta be visszafogott reményeimet a Tini Nindzsa Teknőcök reboot-ja:
  1. Sikerült új fogást találnia történeten azzal, hogy April O'Neil gyerekkorát hozzákötözte Szecska és a 5 kölyökteknős átváltozásához. (Még a kísérleti project neve is ("Reneszánsz") is külön magyarázatot kap).
  2. Illetve a harci koreográfiák, valahányszor ők, Szecska vagy a Zúzó küzdenek.


Az új teknőskaland egyik évfolyamtársát, a Demónát juttatja eszembe abban, amiként megpróbálja eladni magát a nézőnek. Adott egy mese, amit az átlagpolgár már az unalomig ismer. Ezt tonnányi effekttel és idióta mellékszereplőkkel agyontömik, és a legismertebb elemeit kicsit megvariálják, hogy kicsit érdekesebbnek tűnjön. Idáig terjedt az erőfeszítés, hogy a forgatókönyvet építsék is valamivé, ne csak egy köteg fásliként engedjék csüngeni az effektekhalmon.
Elég ránézni erre a filmre, hogy a gyakorlott mozibajáró felismerje, kinek a szellemét tükrözi az egész produkció:
  • A földönkívüli szereplők 100%-ig CG-animáltak, óriásiak, hirtelenkedő és gyakran irreális mozgással;
  • szuperfém-páncélú, emberfeletti főgonosz;
  • militarista jellegű gonosz terv (vegyi támadás);
  • ostoba, sokszor szexista poénkodás mindenfelé;
  • Megan Fox, mint női főszereplő;
  • robbanások, autósüldözések és összetört épületrészek állandó váltakozása.

Márcsak az epikusnak szánt naplamente-totál hiányzik.


Megan Foxszal kapcsolatban kapásból 5 ok jut eszembe, miért volt harmatgyenge April O'Neilként, holott a mítosz legfontosabb emberszereplőjéről van szó:
  1. Képmutatásnak tartom, ahogyan Fox visszakuncsorgott Michael Bay keze alá, miután korábban a rendező stílusát Hitleréhez hasonlította.
  2. Bay döntése, hogy ő legyen April, teljesen érthetetlen számomra. Mintha mindenképp csak a már "bevált" üresfejű férficsalogányát akarta volna bevetni itt is.
  3. Csapnivaló a színészi teljesítménye.
  4. April karaktere 1-2 kósza gondolatot kivéve teljesen rosszul lett megírva.
  5. És a legszerencsétlenkedőbb módon bizonygatja szerkesztőjének sztoriját a Fürge Láb klánról és a rejtélyes "igazságosztó(k)ról" - míg ki nem rúgják.


Külön kritikus seb April karakterén, amikor elmondja felfedezését Eric Sacks-nak, a kutatónak, aki April apjával kifejlesztette a mutagént sok-sok éve. Ezzel ugyanis a Poklot hozza régi-új barátaira: Sacks technikusai feltörik Donatello computer-védelmét, Zúzó pedig odamegy és megtámadja őket. April semmi lelkifurdalást nem mutat ezért. Látta, hogy Szecska és Raffaelo talán meghalt, 3 társukat pedig elhurcolják! Azok után, hogy gyerekként kimentette őket egy labortűzből, kicsit se érzi, hogy Sacks-nak szólva tönkretett mindent? Nem számít, hibás-e vagy sem: soha nem sejlik föl neki az összefüggés. Még arra sem bír reagálni, mikor a végén Sacks bevallja: ő ölte meg az apját, mikor amaz rájött a valódi tervére!



El tudom képzelni, hogy Bay és Liebesman agyában az új Zúzó egy enigmatikus, sötét vezéralakként manifesztálódott a nagyvásznon.
Egy frászt! Az új Zúzó egy név és háttér nélküli, teljesen transzformerizált robotszamuráj. Sejtelmünk sincs, mit miért akar! Terve, hogy New York-ot vegyi permetnek vesse alá, és az ellenanyagot a teknősök véréből leszívassa - az utolsó cseppig. Ezzel Sacks cége gazdag lesz, és a TV-ben beharsogott Fürge Láb klán "újra naggyá lehet". És valami oknál fogva csakis az élő mutánsok vére kell neki - a halottnak hitt Szecskát és Raffaelót hagyja a fenébe a szétdúlt csatornában.



Mégha a teknősök számítógépes animációja ás csicsás holmijai el is menne valahogy, Szecska már lehetetlenül ronda. Nem hiszem el a testfelépítésüket, a mesterük edzésprogramja pedig egyszerűen szánalmas. És bár amit most mondok, már személy szerint az én fejemhez is odavágták már, de nem félek kimondani: Baynek NINCS humorérzéke! Akármennyire is erőlteti azt kábé minden filmben, amihez köze van. 
A két leggyakoribb poénosztó figurán külön kiadtam:
  1. Michaelangelo hippiszerű egyénisége még nem lenne zavaró. De a poénja nagy részét Aprilnek szórja, barinőnek hívva őt, és a külsejét szexista favicekkel kommentálja.
  2. April operatőr barátja kizárólag az ügyeletes Jar Jar Binks szerepét foglalja a történetben. Másegyéb funkciója egyáltalán nincs.

A galaxis őrzőiben intelligens volt az, amiként a csapatatagok lazáskodtak, osztották egymásnak az észt, olykor még saját sorsukon és furcsaságaikon is élcelődve. A humor részben a kirekesztettségük miatt érzett magányt és jövőkép-hiányt enyhítette. Az itteni viccek azonban végig olyanok, mint kalapácsütések: talán 3 vagy 4 olyan poént hallottam, amin őszintén mosolyogni tudtam.



A 2014-es átiratra egy Elégtelent adok.






Nincsenek megjegyzések: