Az
általam nem éppen dicsért Free Guy rendezője, Shawn Levy újra
Ryan Reynolds-ot választotta újabb sci-fi-komédiája sztárjául, megnyerve olyan
arcokat is projektjéhez, mint Mark Ruffalo, Zoe Saldana, vagy a nekem kellemes
meglepetésként viszontlátott Jennifer Garner. Időutazós mese, ezért kellett és
sikerült is keríteni egy Reynolds arcát és stílusát megidézni képes
gyerekszínészt: Walker Scobell jócskán túltesz olyanokon, mint Jake Lloyd a
Baljós
Árnyakból vagy Adrian Alonso a Zorro legendájából. Vajon elég lesz-e ez egy egyszerre okos, vicces és szívhez szóló produkcióhoz?
2050-ben a sebesült Adam Reed elcsór egy időgépet és 2022-ben
landol, a 12 éves önmaga régi erdei házánál. Némi súrlódás után a két Adam
tisztázza, hogy az ezidőtájt halott apjukat elő kell kerítsék 2018-ból, mivel ő
az időutazás megalapozója, csak elorozták tőle vívmányait. Közben egy Maya
Sorian nevű befolyásos szipirtyó 2050-ből mindent elkövet, hogy holtan lássa
mindhármukat.
Úgy tűnik, Shawn Levy komfortzónáját a könnyebben
emészthető vígjátékok jelentik (pl. Tucatjával olcsóbb 1. 2.,
Éjszaka a múzeumban 1. 2. 3., vagy az a siralmas Rózsaszín Párduc-remake
Steve Martinnal), ahonnan sci-fi-berkekbe próbál továbbnyújtózkodni. Nagyon
felbosszantott tavaly a Free Guy-jal, mert egyrészt a
gyerekbarátra szabott humor és Reynolds maga abszolút nem hatottak ott természetesnek,
másrészt elnyomták a parlagon hagyott egzisztenciális és technológiai
dilemmákat.
Az Adam-projekt már közelebb volt ész és szív
dolgában is ahhoz, ami lenni akart: egy jópofa családi tech-komédia, mely valamicskét
jobb érzékkel használja fő szájhősének komikusi talentumát. Valahogy mégsem az
igazi még mindig. Több apró dolgot talált el, mint ahogy számítottam rá a Free
Guy után, csak még mindig érezni az ilyen családi mozikra jellemző
sematikusságot a történeten és végállomásán. A humor zömét a buzgón elszórt szópoénok
adják, de a felhalmozásuk közel sem annyira vicces, mint azt a film hiszi; a tempós
cselekmény során sokszor inkább a figyelmet vonják el, semmint oldják a tét
feszültségét.
Meglepő módon Adam gyerek- és felnőttkori kiadása, sőt
még úgy-ahogy a szüleik is normális, kedvelhető karakterekre sikeredtek.
Arasznyival se jobban elmélyítettek ők, mint azt a cselekmény megköveteli, de
elhittem őket egy olyan széttört család tagjainak, akik törődnek egymással, és
keresik életükben a boldogságot. Mindkét Adam hordozza az apjuk elvesztésének fájdalmát
– amit az idősebbnél a felesége miatti gyász tetéz –, és együtt jutnak ezen
túl, mikor találkoznak vele, majd az egész kaland végén búcsújátékot tartanak a
ház előtt. Amikor a két Adam eltűnik, és az apa csak a hűlt helyüket látja,
talán a legérzelmesebbre sikerült pillanat.
Négy ember kis kacsója szobrászkodta ki a forgatókönyvet,
mégis ez a film leggyengébb aspektusa. Végig úgy érezni, mintha az egészet csak
a fő duónk szájkaratéi köré írták volna. Scobell és Reynolds párosa többnyire
jól működik, szó se róla. Csak egy ennyire összetett konfliktust kerekíteni az időn
át való hajszáról, meg a jövő világának önös megbabrálásáról tékozlásnak tűnik,
ha csak puszta körítés a főszereplő gyerekkori önmagával és sérüléseivel való
szembesülése köré. Nem tudom, vajon az írók féltek-e, hogy a sok expozíciós rizsa
láncként húzná le a sztorit, vagy egyszerűen csak nyűgnek érezték egy könnyed
Ryan Reynold-vígjátékhoz erős szabályrendszert építeni – főleg egy olyan
ezerszer elmajszolt klisénél, mint az időutazás.
Maya
Sorian Szörnyella de Frász klónjának is elmenne: háttérsztorijánál, hogy Adam
apjának projektjét kihasználva a jövő rendszerének diktátora lett, csak a faarccal
vicsorgó, kurta szövegei bénábbak. Még azt a pici elégedettség se környékezett
meg, mikor az akarnok boszi páni fejjel elpárolgott, révén, hogy a cinkosává
tett fiatalabb mása kinyiffant.
Éppolyan vákuum karakter, mint Adam nagy
szerelme, Laura: már bocs, de egy döglött bogár látványa az utcán több reakciót vált ki
belőlem, mint amit az ő önfeláldozása, majd viszontlátása a végén tudott.
Józan mértékig energizált, gyakran egészen emberi, de így is zilált, túlépített és emiatt nehézkesen egyensúlyban tartott mese Az Adam-projekt. Üresjáratot nem tűrve halad előre, de a poénok nagyobb fele
konfettiként repül el a szélben, és a karakterek is vagy épphogy megütik az
átlagot, vagy a pince alatti lyukban rekedtek.
3/5-öt adok rá.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése