"Elmondom, hogy menekülhetsz meg a pokoltól. Vegyél magadhoz egy gyereket."
(Gandhi)
Fede
Alvarez Don’t Breath-je egy friss, nyomasztó otthoninváziós
horror-thriller volt, egy még hihetően beteg elméjű, veszedelmes antagonistával,
aki a jogos önvédelemtől a teljes erkölcsi vakságig jut el brutális tetteiben.
Most Alvarez producer-társa, Rodo Sayaguez lehetőséget kapott a folytatással
debütálni mozifilm-rendezőként.
Míg
a két film közt 5 év, történeteik közt 8 év a különbség. Az egykori tengerészgyalogos,
Norman továbbra is szabad nyugdíjas ember, és immár egy Phoenix nevű kamaszlány
apja. Nem is annyira neveli, mint inkább kiképzi: terepgyakorlatoztatja, csak
sikeres próbák esetén engedi ki hazulról, nem járatja se suliba, se társaságba.
Ám egy este egy csapat bűnöző betör, hogy elvigye Phoenix-szet – élükön nem
mással, mint a lány börtönviselt igazi apjával.
Nem
maga a fókuszváltás zavart a Don’t Breath 2.-ben. Jó: pszichológiai
horrort slasher-ré konvertálni ócska trükk, és rideg szadistából egyszerűen jó fej
szadistává tenni a fő hentelőt szintén az volna. De az tetszett, hogy emberibbé
próbálták tenni a vak veteránt. Az első rész elején hihetően ijesztő, a vége
felé már full pszichopata volt, így a szememben megint a hihetően ijesztő felé
hajlott a figura azzal, hogy itt már szülőként bemutatkozik újra. Logikus
nekem, hogy egy talpraesettnek bizonyuló kamaszlány nevelése némi emberséget
csöpögtet a szociális és retinasötétségben élő férfiba. Ahogy lelőtt kutyáját, Árnyékot
siratja, és ahogy a végén ordítva ismeri be borzalmas bűneit, a két érzelmileg leginkább működő jelenet a filmben.
A
bajom azzal volt, hogy 2. rész egyszerre akar vérengzősebb és érzelmesebb lenni:
egyiket fakezűen, másikat félkészen vitelezi ki. Ez az új érzelmi szál Phoenix,
eredeti nevén Tara múltja körül szándékosan nincs jobban megírva és
kihangsúlyozva – gyanítom azért, hogy a szálat könnyebben bele lehessen
olvasztani a film horror mivoltába. Végül is: ez egy horror. Ezért lettek
Tara-Phoenix igazi szülei felszínes elmebeteg gennyládának megírva, akik saját
gyerekük szívét a tolókocsis mamába ültetnék.
Ugye: az évekig becsapott lány épp bízni kezdene újonnan megtalált apjában és anyjában, erre a sors újra földbe tapossa a hitét, mikor az őrült pár az életére tör. Elvileg ez adna
extra lelki rémületfaktort – sőt akár a film témája is lehetne, hogy nevelésre alkalmatlan emberek mitől válhatnak mégis szülőfigurává –, de annyira egydimenziós
senkik Phoenix szülei, hogy ez a szál egyszerűen nem működik.
Stephen Lang filmet összetartó játéka tökéletes; karaktere lassan
Michael Myers és Freddy Kruger státuszáig emelkedik a horrorfilmes ikonok
között. Csak hát rápakoltak szegényre egy sor logikai túlzást: nem egyszerűen
erős a többi érzéke, hanem már-már Daredevil szintjén álló. Egy víztócsába
tenyerelve annyira ki tudja érezni támadói hollétét, hogy több hajszálpontos lövéssel ki is
nyírja őket egyből: mintha MacGyver és egy topis Terminátor fúziója lenne! Abszurd
sérüléseket élnek túl fapofával a szereplők, a vérgőzös leszámolásra pedig már enyhe
trash-szag kezd terjengeni a cselekményből.
A Don’t Breathe 2. mint folytatás ugyanaz az eset, mint a Fűrész
2. vagy a Hannibál: míg az eredeti mű inkább lélektani úton próbált
sokkolni, a 2. rész márcsak irreális henteléssel. Sayaguez az eredeti Don’t
Breathe spontán, klausztrofób ütőerejét nem tudta újrateremteni: 1.
félidőben a becserkészések hol feszültséget, hol viszont unalmat keltenek, a 2.-ban
pedig a gyerek világának dupla fejre állása nem tudott megerősödni. Nem sikerült a horror- és drámaaspektus összeharmonizálása: a vak
ember Vader-szerű halála, és Tara döntése, hogy magára Phoenix-ként tekintsen, tényleg
csak az elvárhatóan korrekt zárást adták meg egy eléggé triviális történetnek.
3/5-öt szavazok meg rá. Átlagos.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése