Egy megastúdió nyilvánosan kielégíti magát negyed évszázados reklámfilmje ál-folytatásával. Össz-vissz ennyit ér a Space Jam – A new legacy;
az idény egyik legcinikusabb, legagresszívebben magamutogató CGI–ballasztja, amit bántó
látni, kínzó hallgatni, és annyi ma már Warner-tulajdonú brand-en tesz
erőszakot, amennyin csak bír.
A kosaras sztár LeBron James rendszeresen követeli fiától,
Dominic-tól, hogy teljesen szentelje figyelmét a kosárlabdának, de a fiú inkább
videojátékok tervezésével foglalkozna. Egy nap a Warner székházában, miután
visszautasítja az intelligens program, Algo Ritmus üzleti ajánlatát, a sértett
m.i. fizikailag beszippantja LeBron-t és Dom-ot is a cég „szerververzumába”, hogy egy
kosármeccsen móresre tanítsa a férfit a nagy nyilvánosság előtt. És a sztár egyetlen
segítsége az azóta remetévé vált Bugs Bunny.
Szétvertem volna pár széket a közelemben, ahogy ezt az úgymond "diszfunkcionális" apa-fia-kapcsolatot hosszasan a szánkba rágták pempősre. Magasról teszek LeBron
James kosaras karrierjére: leköphető az alakítása, a filmbéli önmaga pedig egy sekélyes,
önhitt, a kölykeit folyton lelkileg zsaroló, ostoba szemétládának lett megírva,
aki nemcsak alkalmatlan, de kifejezetten káros hatású szülőnek. Amekkora reflektorfény elvileg körülveszi ezt az embert, azt kérdeztem magamtól,
hogyhogy a sajtó még nem kürtölt szét róla egy ilyen imidzs–romboló
jellemhibát, amit ennyire könnyű kiszúrni a viselkedésén.
Későbbi pálfordulása pedig olyan, mintha egy bedöglött gombot
nyomogatnánk, míg egyszeriben ki/be nem gyullad. Algo a klasszikus gonosz
cukros-bácsi az apa-fia-ellentétben: megértést mutat a mióta pont erre vágyó gyerek
felé, látványos esélyt ad neki a kibontakozáshoz, majd ötleteit a saját
sötét céljaira kiforgatja. A néző a havi bérébe fogadhatna, hogy vajon hová
lyukad ki ez az ősklisé: látva, hogy fia most már szponzorálva, hatalommal a
kezében szegül ellen neki, a seggtorony fater bekussol, bocsika, villámkibékülés,
és mindegy, milyen kifogással, csak a jók nyerjenek! Szúette történetképlet a
legcsupaszabb kiadásában, tele izzadtságszagú lelkizéssel és primitív dialógusokkal.
Nem szokott jót tenni egy forgatókönyvnek, ha kettőnél több kézben is
megfordul. Itt az ékes példa rá: 4 helyett ezúttal 6 ember keze munkája lett olyan terjengős,
mégis zűrzavaros, hogy képtelenség ráhangolódni a történésekre. Üvegnél is átlátszóbb
a film álszent moralizálása, miszerint: „még ha te a kosárlabdában találtál is magadra,
ne erőltesd az új ifjakra, hagyd a saját fiadnak a saját tehetségét kibontakoztatni”!
Stúdiónyelvre lefordítva: „Csak tessék! Itt az új „next-gen”, super-CG Space
Jam, az első rész óta felnőtt srácok mellett már az ő srácaiknak is! És ezúttal nemcsak Looney Toons-t meg kosarat kapnak ám a
pénzükért…!”
Ha az eredeti Space Jam–nél a Looney Toons-logo puszta eszköz volt egy termékcsalád és egy kosaras csillag fényezésére, akkor itt már a Warner ész nélkül reklámoznak bármit, melynek filmjogai ma a kezei közt vannak: Harry Potter, Mad Max, DC–univerzum, King Kong, stb. Ordít az egészről a mesterkéltség:
az egyetlen ilyen utalásos vicc, amin egyáltalán mosolyogni tudtam, az Nagyi a Mátrix Trinity-jének a pózában. De ezzel kifújt: hidegen hagytak a már nemcsak humor, de stílus terén is ivartalanított szereplők – akár valós hús-vér, fiktív hús-vér vagy rajzolt (majd ocsmányul 3D-re konfigurált) szereplő. Semmit se kezdtek azzal a gondolatmenettel sem, hogy LeBron és Bugs próbálják újra összehozni és megszervezni a régi firkacsapatot, akiket Algo átcsábított a szerververzumba (pl. az épp DC-amazonként vizsgázó Lolát.)
Malcolm D. Lee rendező és társai még azt a bravúrt is
elérték valahogy, hogy a nagy műnek köze nincs a valódi kosárlabdához. Lázas
igyekezetükben, hogy minden tele legyen parasztvakító lámpákkal meg besorozott
márkanevekkel, a készítők kiirtották a sportág, sőt a fizika szabályait is: „stíluspontok”
címén szinte bárhogy megengedett a nyílt csalás. A fél tucat fakéz között megfordult
forgatókönyv esélytelenné teszi, hogy bármi iránt felébredjen az érdeklődésünk,
csak feszengünk a sivár, kínos és rátelepedő percek között. Érdemi színészi
játékot is legfeljebb Don Cheadle részéről kapunk: ripacsos ugyan, amit produkál rosszul megírt antagonistaként, de még így is ő egyedül tolja előrefelé ezt a hulladékot.
Visszasírtam Michael Jordan baltaarcát, ami azért nem kis
teljesítmény! Őt legalább az uncsi családi jelenetei, majd a meccs alatt nem utáltam meg, nem akartam negyedóránként a nyakszirtjébe mártani egy konyhakést!
Ha nem is mentőöv, de mindenképpen pluszpont lett volna az, ha legalább egy Bill
Murray-szerű cameo-ra beköszön: szánalmas poén, hogy Daffy tévedésből
Michael B. Jordan színészt hozatta el helyette. Azontúl, hogy LeBron
James holta napjáig se lesz olyan ikonikus név, mint Jordan, Michael segített
volna emlékeznünk, hogy a Looney Toons egyszer már összeállt egy komikusan „ütős”
álomcsapattá. Itt úgy csinálnak, mintha most is zöldfülűek lennének, és
bunkókánk szóváltásai velük is meddővé tesznek minden kis interakciót.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése