Olyan furcsa a fülemnek, hogy az itteni mesterséges intelligencia neve ugyanaz, mint Stanley Ipkiss Jack Russel terrierjéé...!
- Alexandre Aja okos rendezése,
- Christie LeBlanc ügyes tartalomkitöltő forgatókönyve,
- Maxime Alexandre minden zegzugot felhasználó operatőri munkája,
- Mélanie Laurent széles érzelmi spektrumot felölelő alakítása.
Mindezek együtt
gondoskodtak róla, hogy az Oxigén nem hagyta kiaknázatlanul
biztató alapötletét, és az év egyik nagy piros pontjaként bizonyított.
Egy amnéziás asszony a világtól teljesen izoláltan tér magához valamiféle
kriogenikus kapszula belsejében. Magától esélye sincs kijutni, levegője egy processzor-hiba
folytán szűk órán belül elfogy, és egyetlen segítsége egy megbízhatatlan komputeragy,
amiből csak a megfelelő kérdésnél lehet választ kicsikarni. Miközben a
segítséghívás egyre reménytelenebb, a nőnek feldereng, hogy talán épp a saját
találmánya lesz végül a koporsója…
Az Oxigén
Buried-szerű
alapötlete még a pandémia előtt fogant, mégis időszerű lett, mire bekerült
2021. kínálatába: az elszigetelt bezártság, ahogy tágabb világunktól
megfosztva kell összekaparnunk magunkban, kik is vagyunk, mik a lehetőségeink, sokunkban nagyon is eleven még szerintem. Izgalmas belegondolni, hogy ha a fizikai környezet összezsugorodik, a belső világunk és perspektívánk kibővül, hogy ezt kompenzálja. Mindezt tömör rettegéssé sűríti Liz, a
főszereplő helyzete: percei vannak rá, hogy kicsikarjon valami használható emléket vagy
ötletet az elméjéből, hogy a hatóságok egyáltalán
beazonosítják rabsága pontos helyét.
Örömmel tapasztaltam,
milyen jól vizsgázik a produkció abból a két dologból, ami életbevágó az ilyen egyhelyszínes-egyszereplős
túlélésmoziknál:
- a klausztrofób feszültség és sürgetettség megteremtése,
- a figyelem fenntartása másfél órán át, fölös időhúzás nélkül.
A kissé steril zárt helyszín ellenére az Oxygen
simán biztosítja az előbbit, az utóbbihoz pedig minden műfajt és szituációs
elemet bevet, amit csak bír: űr-sci-fi, romantikus dráma, amnéziakrimi, kórház-horror, lélektani thriller. Mégse torzul agyonkomplikált
klaszterré az egész, mert a szüntelen életveszély mellett is érdekes a
folyamat, ahogy Lizben lassan kép épül fel a kilétéről és a helyzetéről, reális
esélyt teremtve, hogy megmentse magát. Az alkotók okosan aknázzák ki a sci-fi
adta pluszlehetőségeket a dráma erősítéséhez, sőt még 1-2 tűrhető
sztoricsavarra is futja az erejükből.
Nem csekély kísértés lehetett a rendezőnek, hogy visszaéljen a
türelmünkkel, pl. hogy Liz emlékei el- és visszatűnjenek, vagy hogy a
kommunikáció ok nélkül legyen hol tiszta, hol kásás, meg hasonlók. Bár Aja és
LeBlanc a hallucinálást is bevetik az fogyó levegő kapcsán, de átgondoltan:
mikor aztán a cselekmény végre kitör egyhelyszínes keretéből – sőt Liz egész addigi
énképét is magával rántja –, a csavar és az egész rémálom oka hihető. Szóval nem
az M. Night Shyamalan–féle történetíró homokozóban játszadoznak a készítők.
Ügyeletes
HAL-9000–klónunkkal is ki voltam békülve. MILO hangja is hasonlóan sima, örökké monoton; a tőle függő alanyt biokémiai gépként kezeli, néha önösen
felülbírálva utasításait. De morálisan ő az abszolút szürke, nem fekete-fehér, mint
HAL: nem válik kiszolgálóból gyilkossá, aki kiiktatja az életet a nagyobb
program sikeréért, hanem végig hol kiszolgál, hol önbíráskodik. Külön elmejáték már az, hogy Liz-nek a megfelelő kér(d)ést sikerüljön bedobnia MILO–nak, és ez a
nézőt is extra agymunkára ösztönzi. Morbid iróniát látok a benyugtatózó
fétisében, ahogy az eleve szűk helyen egy gépkar tűvel a nő felé lendül: ettől
hatásosabb oltásellenző képsort TV-reklámba se lehetne kitalálni.
Nem hiszem,
hogy akár Anne Hathaway, akár Noomi Rapace többet hozott volna ki Dr. Elizabeth
Hansen alakjából, mint végül Mélanie Laurent: tökéletesen hozza a bőrére menő
megoldáskeresés lelki pokoljárását, a pillanatnyi részsiker örömmámorától és az
idegösszeomlás határának kétségbeeséséig. Hihetően okosnak tartom ezt a
karaktert: töredékes emlékekkel is józanul mérlegel, döntései érthetőek, reakciói emberiek.
Nem
fenntartások nélkül ugyan, de azért tetszett a leleplezés, hogy Liz valójában csak klónja
az igazi, már idős Elizabeth Hansen-nek, akinek emlékei és érzései csak hozzá
lettek adva a tökéletes másolat létrehozása érdekében. A film magyarázata az űrmisszióval kicsit
elcsépelt ugyan, de Liz szemszögéből ez kegyetlen csapás így 10% alatti
O2–szinten. A rendszer csak Omicron-267-ként regisztrálta, mintha nem is
személy lenne, mégis sikerült összeraknia az identitását, hogy aztán az
egész egy kreációnak bizonyuljon, mint ahogy ő maga is. „Egy kibaszott klón! Eldobható űrszemét!!”
Szeretem az olyan rejtélyeket, ahol a kibogozás érdekes,
a megfejtés meglepő-de-lehetséges és komolyan vehető üzenetet hordoz. A
labirintusban kiutat kereső patkány metaforája úgy áll Liz-re, mint a bőrébe
kényszerült nézőkre, akik maguk is lassan másfél éve élnek hol kevésbé, hol szigorúbban korlátozva szabadságukban. De a pandémiától függetlenül is komoly erkölcsi
kérdések merülnek föl, jóllehet egyiknél sem tévedünk új utakra: az élet tisztelete,
az élni akarás mértéke, túlzott függés a technológiától, önazonosság mibenléte, mit
teszi az embert emberré.
Ritkán találok igényes darabot a Netflix saját gyártmányai között, ám az Oxigén kétségkívül ilyen.
Kocsiméretű helyszínéhez mérve meglepően sokrétű, nagyon is nyomasztó helyzettel és ügyes történetkibontással. Korántsem forradalmi, de
tisztelettel bánik a közönség figyelmével, és igyekszik meghálálni azt,
miközben végig fenntartja a létfenyegetettség érzését, amin a főhősnővel együtt
akarunk fölülkerekedni.
4/5-öt adok rá.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése