2021. július 15., csütörtök

Júdás és a Fekete Messiás

Dr. Donna's Movie Reviews: JUDAS AND THE BLACK MESSIAH
Nemcsak kritizálni egy hazug, a tömegeket napi szinten kisajtoló rendszert, hanem cselekvő mozgalmat szervezni a megfékezéséhez – ez a valódi változás feltétele. E meggyőződést közli velünk világosan a Júdás és a Fekete Messiás író-rendező Shaka King-től, de anélkül, hogy a „politikai korrektség” sablonmocsarára evezne, hogy aztán a klisékbe fúljon. Ettől féltem ugyanis a számos díj/díjjelölés láttán, amik gyakran a kordivat témáit protezsálják a bátrabb, őszintébb darabokkal szemben. 
 
Blogging By Cinema-light: Judas and the Black Messiah
A 60-as évek végén Chicago-ban William O’Neil, a kisstílű autótolvaj FBI-ügynöknek adja ki magát stiklijéhez, mikor lesittelik. Egy igazi ügynök alkut ajánl neki: rovott múltját elsimítják, ha beépül a radikális Fekete Párducok közé, és információt továbbít a fő szószólójuk, Fred Hampton tevékenységéről. A tégla viszont nagyon is tud azonosulni a bajtársai célkitűzéseivel, így mind inkább őrlődik a megbízás és saját lelkiismerete között.
 

Judas Black Messiah
Megragadtak az emberek portréi, az élethelyzetük, illetve ahogy a megoldást keresik a nehézségekre, valódinak hatott. Csak ezen film alapján, előtanulmányok nélkül úgy értelmeztem, hogy Fred Hampton és a Fekete Párduc Párt programja – bár konkrétan az afroamerikaiak helyzetét tette szóvá – túlmutatott rasszon és politikai körítésen. A bigott szövetségiek és a fekete közösség kontrasztja ugyan szembeszökő itt, de könnyű a felszín alatt látni az igazi, folyton eltussolt konfliktust, ami a társadalom összes közrétegét érinti. "A disznók" az elszámoltathatatlan vezetők és pénzelőik, akik a mi adónkon, a mi kárunkra híznak, minket meg hagynak megosztottan hányódni, kilátás nélkül az érdemi javulásra. 
 
CHECK OUT THE TRAILER FOR 'JUDAS AND THE BLACK MESSIAH' ON THE STORY OF  FRED HAMPTON
Daniel Kaluuya fantasztikus Hampton-ként: mikor vásznon van, mágnesezi a figyelmet. „Eltiporhatnak egy forradalmárt, de nem egy forradalmat.” „Én vagyok: forradalmár!” Különösen bírom, ahogy elejét veszi a skatulyának, hogy ő most MLK Jr. vagy Malcolm X nézeteit vallja-e: „Nem az a kérdés, hogy erőszakos vagy erőszakmentes. Hanem ellenállás a fasizmus ellen, vagy ellenállásmentesség a fasizmuson belül!” Hampton a film alapján a többi helyi közösséggel együttesen akarja, hogy kiálljanak a jogaik érvényesítése mellett, ezért tekintik őt odafönn első számú fenyegetésnek, míg végül már a "hivatalos" meggyilkolása kerül terítékre. Shaka King nem állítja be szentnek a Párducokat, mégis inspirál, motivál, világképet körvonalaz a helyzetükön keresztül. 
 
Judas and the Black Messiah': What Happened to William O'Neal?
Fontos volt, hogy ne szimpatizálják túl O’Neal-t, az igazi főszereplőt, LaKeith Stanfield így remekül belőtte a pont jó árnyalatot a színészi játékában, nem lett patetikus vagy érzelgős. O’Neil nagystílű színjátéka az elején fergeteges, és egyből megkedveltette velem a film stílusát. Tisztán átjön az, ahogy egyre rosszabb egyrészt spicliként a lebukáson – majd főnökei gyanakvásán – rágódnia, másrészt a bajtársai elárulásának terhével együtt élnie. Barátsága Hampton-nal hihető, közös jeleneteiket érdekesnek találtam.
 
JUDAS AND THE BLACK MESSIAH (2021) review | Keeping It Reel
Rá se ismertem Martin Sheen-re J. E. Hoover-nek maszkírozva. Nem tudom, a két verzió közül melyik hitelesebb, de Sheen fajgyűlölő Hoover-e hatásosabb nekem, mint pl. DiCaprio karrieristább változata a J. Edgar-ban 10 éve. Hoover itt már kész soviniszta szörnyeteg, aki egymagában megtestesíti a rendszer romlottságát: a végén a tűzharc, vagyis inkább önhatalmú öldöklés teljesen a hosszú kések éjszakáját idézi a német történelemből. "A börtön csak ideiglenes megoldás." Mégse tűnt úgy, mintha a film démonizálná a hatósági szerveket, inkább csak beismeri, hogy igen: ez is a "jogállam" akcióban, ezt is megtehetik hivatali jóváhagyással. 
 
Judas and the Black Messiah: Worldbuilding in Sound | Hear Me Out | WQXR
Hangulatosra sikeredett a korszak ábrázolása; a chicagói éjszaka fényei mintha egy detektívkrimiből köszönnének vissza. Állandó dallamozás helyett itt a csend képes nyomatékot adni egy-egy pillanatnak. Még az életrajzi drámákban sokszor lapos tömegjeleneteknek is volt jellege; a gyűléseken és a tűzharcoknál egyaránt kiérezni a tétet, hogy itt most emberek sorsáról van szó. Nem különösebben erőszakos produkció; bátran, de mértékkel bánik a vérrel és golyóval.
 
Dr. Donna's Movie Reviews: JUDAS AND THE BLACK MESSIAH
Ez az első igazán jó alkotás, amire bukkantam 2021. szűkebb kínálatából, nem hozzászámítva a csúsztatott bemutatókat. Minden évre jut már egy amerikai kisebbség jogi harcáról szóló film, de ezúttal nem lett reklámszagú: a Judas and the Black Messiah friss, érdekes darab, igényesen összerakva, igazi mondandóval és erős alakításokkal.
4/5-öt adok rá.




Nincsenek megjegyzések: