A legjobb művészekkel is megesik, hogy ellustálkodják egy-egy munkájukat, miután területükön már presztizsük lett.
Bruce Timm és Paul Dini neve íróként örökre
összeforrt a legendás Batman: T(he) A(animated) S(eries)-zel;
itt adtak életet saját teremtményüknek, Harley Quinn-nek is, ki azóta Joker-kaliberű
ikonná nőtte ki magát a Detektív Képregények (DC) lapjain.
Kevin Conroy
Batman-hangja mellett a legtöbb fan egyből felismeri Loren Lester Dick
Grayson-ját, ahogy a sorozat noir-os stílushangulatát is.
Mindezt negyed évszázaddal a TAS
start-ja után újra megszerezték a Batman és Harley Quinn-hez, hogy búcsút
vegyenek ettől az idővonaltól, mely sokaknak a 2 címkarakter definitív kiadását jelenti.
Aztán
a „búcsúból” valahogy pihent agyú, perverz ábrándozás lett, amely éppoly
zsigeri ellenszenvet kelt egy verzió finálé darabjaként, mint a Batman
& Robin a Burton-Schumacher-érából. Furcsamód az a förmedvény több
problémájában osztozik a Batman & Harley Quinn-nel:
- éppúgy jojózik a tónusa könnyed-gyerekbarát és komoly-felnőttes között;
- viszontláthatjuk a két őrült tudóst, Jason Woodrue-t és Pamela Isley-t;
- naná, hogy ismét egyből az egész bolygót akarják visszaadni az Anyatermészetnek, feláldozva az emberiséget (is);
- újfent egy szöszi keménykedő lányrenegát kíséri el Bruce-t és Dick-et a szupergonoszok elleni csatába;
- és – bár a jégvicceket egy másik gonosz dokitól most mellőzik –, ismét arcpirító szexpoénokkal bombázzák a többször magukat égető Dinamit Duót.
Legsértőbb
a Batman
és Harley Quinn-en talán az, hogy nem is próbál kerek egész lenni. Egyetértek
azokkal, akik csak egy 75 percesre nyújtott sorozatrészt látnak benne, sőt: az
írói színvonal gyöke egy átlagos TAS-epizódénak. Nincs létcélja az
önös nosztalgiázáson kívül,
cselekménye hemzseg a sehová kifutó időhúzásoktól, és épkézláb
befejezés helyett csak úgy félbevágódik – egy olyan óvodás pillanattal, aminek
láttán vakon pislogtam, hogy mi a bánat volt ez??
Meg se próbálták álcázni,
hogy minden egyes figura csak azért van itt, hogy legeltessük rajtuk a
szemünket – elsősorban Harley-n.
Miért van az, hogy ha egy film maga se tudja, milyen hangvételt üssön meg, akkor az bugyuta pornográf jelezgetésbe torkollik? (Batman & Robin, Catwoman, Star Trek 5., Foodfight, stb.) Már azért hálás voltam, hogy nem részletezik a testi gegeket: a hányást, a fingást, a ruhafétist… vagy akár a nemi erőszakot!
Miért van az, hogy ha egy film maga se tudja, milyen hangvételt üssön meg, akkor az bugyuta pornográf jelezgetésbe torkollik? (Batman & Robin, Catwoman, Star Trek 5., Foodfight, stb.) Már azért hálás voltam, hogy nem részletezik a testi gegeket: a hányást, a fingást, a ruhafétist… vagy akár a nemi erőszakot!
Nem tudom, melyik stábtag régi perverziója vált valóra a hírhedt ágyjelenettel, ahol is a félpucér Harley rábújik a kikötött Éjszárnyra,
és a nyíltan szexcélzatú jelenetet gyáván csikizésnek állítják be utána. Még egy laza akcióvígjátéknál is tudni kell érzékelni, mikor erőltetett vagy ízléstelen poént sajtolni valamiből. A két egykori "sidekick" (="segéd") kamatya egyszeri poén, így ezt ha megfeszülök, se tudom jópofának nevezni.
Minden
szereplő vagy pubertás korban rekedt tiniként viselkedik, vagy mint egy nagy, mogorva melák.
Batman a 90-es évek show-jában géniusz detektív és humánus harcos volt, itt viszont csak egy karót nyelt kontár, aki mégis a legkisebb gyarló nüanszért
lenéz másokat. Dick pedig gyakorlatilag visszavedlett Robinná, és a sztori is
totál úgy kezeli őt. Bruce Timm itt vagy készpénznek vette, hogy a szereplők sorozatbeli énje visszaröppen, csak mert oda lettek rajzolva, vagy tényleg mind csak dekoratív elemek
– főleg a mellékes rosszarcokkal teli bárban, ahol mintha a Blues
Brothers 2000-be csöppentem volna pár percre.
Harley-t
– akárcsak később a Birds of Prey-nél – sikerült a saját nevével címzett darabban egy
lerobbant, sekélyes picsává tenni, aki feszt csak játssza az eszét. Azt mondja,
végzett a „kosztümösökkel”, de fogódzónk sincs, miért és hogyan, miután TAS-szezonokon át vakon imádta Jokert. Ő a Return of the Joker-ben ugyan meghalt, de
nincs tisztázva, hogy az ott történtek itt is állnak-e az adott korszakra.
Igazából az ex-pszichiáternek nincs is személyes oka beszállni Batman-nek a már ki-tudja-hanyadik világmentő akciójába – legalábbis, míg egy tudós, akit Mérges Ivy csók-manipulált a tervéhez, meg nem hal a karjai közt. Több a semminél, azt hiszem...
És
ami a legrosszabb: rögtön miután elpanaszolta, milyen keserves a bűnöző
múltjával rendes munkát találnia, szexmódba kapcsol, és ez a téma többé szóba se
kerül! Csoda ezek után, hogy fárasztott engem a szájmenése, vagy a riszálós karaoke-numera, amit a bárban előad? Vagy, hogy fütyültem a futó célzásra a Seduction
of the Innocent c. híres könyvre?
„Mindig azt hittem, hogy te és Batman nem szeretitek a lányokat.”
Két
évvel később, a The Harley Quinn Animated Series (vagy csak mezeien Harley
Quinn) találta el azt a felnőttes parodizáló-utalásos stílust,
amivel szerintem ez a film kísérletezett. Abban az újragondolt verzióban –
melyet már a The New 52 képregényfolyam is inspirált – Harleen Quinzel összetettebb
múltat, énképet kapott;
a saját útját kereső Harley dinamikája a sztoikusan is humoros
Batman-nel remekül működött, kapcsolata Mérgező Ivy-val pedig szintén árnyaltabb
jelentést kapott. Apropó Ivy: ott már végre ő sem ribis zöld kurvaként
öltözködik, mint itt, vagy akár az egész régi animációs univerzumban (DCAU).
Aminek itt bármi köze van a
növényekhez, annak a józan logikához nada. Értelmet nem bírtam kihámozni Woodrue
és Ivy gonosz-tervéből, hogy átformálják az emberiséget humán-növény-hibrid fajjá,
ahogy az utóbbinak a bonyós-könnyes pálfordulásából sem. Mocsárlény cameója és üres szózata a természet titkairól meg az „erdők
tanácsáról” is csak épphogy feltűnik, hogy utána hűlt helye se maradjon. Sőt, az
addig megállíthatatlan Woodrue-t is a kukába dobják,
és a legyőzése helyett a szárnyas
duó hálapuszit ad Harley-nak, amiért felhozta, hogy hátha gyufával…! „Ez volt ám a sok hűhó semmiért!” Még
Joel Schumacher-nek is volt annyi igénye, hogy grandiózussá próbálja tenni a klimax-harcot – a
maga csiricsáré módján, persze...
Trapább, halódóbb, lábon-lőttebb projekt-et még nem láttam a DC-től a Batman Vs. Dracula óta. Pusztán a dátum ürügyén, nosztalgia címke alatt összedobtak egy kései epizód-klónt, majd rövid farigcsálás után egy ostoba, forszírozott, sőt néhol idétlen szexkomédiát hoztak ki belőle. Már csak a rajzolás miatt sem olyan szemet bántó, mint az a másik borzalom, amihez hasonlítottam, de ez nem segít rajta. Ez egy hosszú retinalegelő unott kéjenceknek, akik vélhetően láttak is 1-2 részt az eredeti szériából.
A 2017-es Batman és Harley Quinn egy 1/5-öt kap tőlem. Egyik ikon nevéhez sem méltó ballaszt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése