Három
hivatkozási alapot rögtön félretessékelnék:
· Csak
örültem annak, hogy a 3. Bad Boys NEM Michael Bay rendezése;
· Ezért
meg se próbálom az előző két részhez hasonlítgatni a Mindörökké Rosszfiúkat;
· És
így nem fogom nosztalgia miatt tagadni sem a film kétségkívül létező hibáit.
Miközben Marcus
Burnett nyomozó újdonsült nagyapaként nyugdíjba készül, Mike-ot majdnem megölik
a nyílt utcán. Felépülése alatt a rideg drogbáró-özvegy, Isabel egyenként iktatja ki fia, Armando révén az Aretas-kartell egykori leállítóit, az ügyet
pedig Mike exbarinő kollégája, Rita vezeti. Csakhogy Mike-nak esze ágában sincs
„jó fiúként” pózolni, és főnöke halálával zöld utat kap a nyílt vadászathoz.
Azon dőlt el nálam a film értéke, hogy az akció és humor, a stílus és történet egyensúlya
mennyire jön létre. Megfogható egyéniségű, halandó rendőröket akartam látni, akik
minden szájkarate mellett is érzik magukon az idő múlását, mégse lesznek
önmaguk vánszorgó gúnyrajzai. Érezhető kapocs kösse őket a környezetükhöz, és
egy komoly vészhelyzeten próbálják ésszel is átrágni magukat – olykor önhibáikkal is
szembesülve. Az eredmény jobban lekötött, mintsem ahhoz „joga” lett volna.
Will Smith és
Martin Lawrence párosa EZZEL a fimmel került egy szintre Mel Gibson és Danny
Glover-ével az összes Halálos fegyverből. És bár ez a darab is ígérget ügyetlenül egy 4. részt, trilógiazáró
nagy fináléként megállja a helyét.
Kellett ám vacillálnom a film foghíjain: nem próbál eredeti lenni, a konkrét nyomozómunka kevés szerephez jut, a dramaturgiát (latin boszi zabikölke öldököl, mert nem sejti, ki apuci) pedig maga Marcus nevezi „szappanoperásnak”. Olyan élményt adott a 3. Bad Boys, mint egy másik akcióvígjáték, a 2. Beverly Hills-i zsaru: az energiája, a karakterek jelleme, kémiája, szövege és éles döntéshelyzetben tartása együtt működtették az összképet.
Kellett ám vacillálnom a film foghíjain: nem próbál eredeti lenni, a konkrét nyomozómunka kevés szerephez jut, a dramaturgiát (latin boszi zabikölke öldököl, mert nem sejti, ki apuci) pedig maga Marcus nevezi „szappanoperásnak”. Olyan élményt adott a 3. Bad Boys, mint egy másik akcióvígjáték, a 2. Beverly Hills-i zsaru: az energiája, a karakterek jelleme, kémiája, szövege és éles döntéshelyzetben tartása együtt működtették az összképet.
Nagy kő esett le
a szívemről, hogy Rita csapata nemcsak egy feszt hencegő kölyökbagázs voltak, akik
kitúrják a műsoridőből a társ nélkül maradt fekete főhőst, mint a Blade: Trinity-ben. Tartozékszagú, de legalább kedvelhető figurák voltak; érdekelt,
hogy megmaradnak-e egy-egy bevetésen. Az amúgy szokványos „vén rókák vs. zöldfülűek” észjárás-ellentét
is mértékkel volt hangsúlyozva, míg a kapitány halálával kiforr köztük a
csapatmunka.
Armando pedig egy már bosszantóan naiv bosszúcsicska; a tetőpontra békültem csak meg velük, mikor Mike már tudja, kikkel is áll szemben. Ugyanaz a dramaturgia ez, mint a Gemini Man-ben: a nyugdíj felé sodródó profi pisztolyos az ifjú kori másával kerül szembe, akit egy gonosz szülőfigura ellene nevelt. Mondjuk ez annál már azért egy fokkal szebb kivitelű...
Kulcspontnak tűnt nekem hármójuk között az, ahogy Mike végül mégis Marcus „lelkére hatni”–filozófiája mellett dönt –
holott eltökélte, hogy kinyírja a saját fiát. Tudatosan hat Armando tőle
örökölt természetére, közben tűri az ütlegét: hagyja, hogy ő döntsön, felnőtt
férfiként. Ezért tudtam elfogadni az utolsó jelenetet is, mikor meglátogatja
Armandót a sitten, bizonyítva, hogy nem érdemelt volna halált. Bevitte,
a rendszer jogos szigorára bízta, és mindezzel együtt sem hagyta teljesen sorsára.
Bízom benne, hogy a "For Life" megmarad a Bad Boys ütős, kellően szerethető lezárásának, és nem
próbálnak egy megfáradt 4. részt kicsikarni (itt is). Az ilyen kései nosztalgiafolytatások Hollywood számos (elviekben) „kasszasiker-mágnes” sablonja közé
tartoznak: ebből kaptam jófélét (Mad Max – Fury Road, Jurassic
Word, Star Trek into Darkness) és bénát is (Jurassic
World 2. – Bukott birodalom, Indiana Jones és a kristálykoponya királysága), mára már viszont unom őket. Legyen a Bad Boys For Life egy korszak zárása, ahol az akciófilmek végre eredetibbek, élvezhetően komolyabbak és
okosabb történetűek lehetnek!
Ez a darab még épphogy átjutott a "Megfelelt"–határvonalon.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése