|"The Golden Palm top award at the 72nd Cannes Film festival
has been awarded to Parasite, Gisaengchung."|
|
Kim Ki-taek és családja a végsőkig kiaknázzák szerencséjüket, mikor fiát, Ki-woo-t hamis iratokkal felveszik magántanárnak az
előkelő Park-villába. Mind beférkőznek ilyen-olyan munkakörrel, kitúrva a régi személyzetet, és szinte megrészegülnek az ott tapasztalt jóléttől. Ám beüt a ménykű, mikor a volt házvezetőnő rájön
a titkukra, ők pedig megismerik a ház alatti titkos bunkerben élő, zakkant férjét.
Csípős, eszement, többrétegű és műfajú tragikomédia, ami nem fél szokatlan irányba vinni történetét. Bong
Joon-Ho-nak ez a fél éve debütált filmje majd' a teljes
amerikai filmkínálaton túltett nálam: megfogta a figyelmemet érett, de morbid humorával és jobbára kiszámíthatatlan
cselekményével. Lassú, bőbeszédű, zajtalan
jelenetsorai, majd az abszurd helyzetek komor poénjai benne valahogy Tarantino stílusát
juttatták eszembe: felváltva volt vicces, sokkoló és gyakran gondolatba ejtő. Eleve
az alaptéma, majd az egyre amorálisabb történések is élezik a történetét,
szereplőit pedig egyre mélyebb szintre űzi az őrület palotájában.
Csodásan mulattam azon a pofátlan nagystílűségen, ahogy egy rumlis alagsori
ház lakói pávatáncukkal beetetik a hiszékeny elitfamíliát. Persze, egyre nehezebb igazolnunk a döntéseiket: hazudnak, csalnak és egyre mohóbbak is: hideg fejjel az utcára tetetnek másokat, s már arról kezdenek fantáziálni, hogy Ki-woo összejön az oktatgatott
úrilánnyal, Da-hye-vel.
Mégse tudtam csípőből elítélni őket a machinációikért:
saját csalá(r)di összetartásuk töretlen marad a bajban, a gyilkosság opciója
viszont fel sem merül bennük, egész, amíg Ki-taek lánya, Ki-jeong halálos sebet nem
kap Da-hye öccsének szülinapi zsúrján. "Baszki...!" Nem keménybűnözők, csak torkig vannak anyagi kilátásaikkal: 'csak azért is kitörünk a több nagy fizu, a nagyobb koncok felé! A többit majd meglátjuk...'
Minden dilis fordulatával együtt is az Élősködők a mai társadalom
borotvaéles tükörképe. Maró gúnnyal tipródik a „rendes állásból megélni”-közfelfogáson:
hiába rágod át magad a munkaerőpiac listányi követelményén, hogyha nem tudsz elég ravaszul és okosan, kellő manírral hízelegni a jövődről döntő Nagy Munkaadónak. „Nem érdekelnek a papírok.”
Kettéhasadt,
nagyon is valószerű korkép húzódik a sok szatirikus túlzás és poén alatt; a Parkok
és a Kimek, az úri és a csóró háztartás is álszent egymással, elszigetelt és modoruk mögött sekély értékítéletű figurák – csak az egyik félisteni jólétre, a másik a városi pórnép sorsára
lett bebetonozva. „A gazdagok naivak és
nyugodtak. Nem ráncosodnak meg a sok problémától.”
Tetszett a horrorszerű spirálja mindannak, amivel ez a
takargatott disznóság egyre elmérgesedik, mígnem nyílt vérontásban – ráadásul nem
is a két családból valaki révén – felszínre tör. Mindkét oldal elveszít egy
szeretett családtagot, és jogosnak tartom, hogy Kim-ék részéről ez épp Ki-jeong lett.
Nem volt bajom
a karakterrel, de egyértelműen ő a legkétszínűbb a brancsból, a hamisításokkal ő
tette egyáltalán lehetővé az egész csalást: gyászolása keményebb bármilyen
ítéletnél, amit földi ítélőszék szabhatna ki rájuk. Pont ilyen végállomás illett ehhez a rémmeséhez: sem a régi, sem az új lakók nem
maradnak végül a házban (alatta
is csak a bujkáló Ki-taek), nincs
győztes-vesztes, csak a saját gyarlóságuk áldozatai.
Egyedül azt kifogásolom nagyon a filmen, hogy nincs mersze
megoldást keresni az alapproblémára. Csak "A terv" létezik, ami ugye bedől, magával rántva mindenkit. Feketekomédiaként remekül működik a produkció; tudom, hogy direkt ilyen eltúlzott a figurák anyagiassága és szűklátókörűsége. De paradox módon ahhoz mégis elég emberire sikeredtek, hogy a formálódásukat is látni akarjam.
Egy idő után márcsak szánalmas az a vak önáltatás, amiben a Kim-ek és Park-ok is – főleg az úrnő! – megrekedtek. A kamuzó kvartett azonnal beválik a ház körül, szemben az évekig ott szolgált házvezetővel, aki pár nap munkanélküliség után bekattan. Ha ezeket a figurákat egy arasznyit is jobban árnyalják, a rendező már nem bújhatna ki azalól, hogy az ő történetükön keresztül nyílt rendszerkritikát mondjon. "De én csak nevetek..."
Adja magát a kérdés: vajon kik a nagyobb „paraziták”? Az átlagvilágra hasznos eszközként letekintő felsőosztály, vagy a jobb létet mások kárán kicsikaró zugpolgárok? Ezt az Élősködők meg se próbálja helyettünk megítélni; a film
csupán borzolni és szórakoztatni akar minket alanyai groteszk stiklijeivel és
kálváriájával. Nincs bocsánat vagy feloldozás, csak egy bazinagy
egyenlőségjelet karcol a két örök véglet, gazdag és szegény közé.
Nagyszerű thriller-vígjáték.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése