„Beijedtek.
Elkapkodták.
Silány tervezés.”
Tévéfilmet kipréselni egy alig 2-3 éves aktuálpolitikai
eseményből nem tűnik szerencsés ötletnek. Nemcsak azért, mert ez az amúgy is vékony sztori – mint a film is szóvá teszi - még nem zárult le, ma is alakul a kimenetele,
megítélése. Egy rögtön TV-re szabott műsort általában kevesebb pénzből és talán kevesebb stúdiótechnikai eszközzel gazdálkodhat - e hátrányából pedig nem biztos, hogy aztán előnyt tud kovácsolni.

A Brexit: Háborúban mindent szabad igencsak a "felemás"-csoportba tendál a számomra: kifejezetten sivár, rutinhangú, hangulatszegény. Okos mondandói dacára a szócső szereplők nélkülözik benne a mélységet, a szívet. Olyan, mint szinte minden óra az egyetemen vagy tanfolyamokon, ahol az oktató egykedvűen elhadarja az ömlesztett tananyagot 90 percben.

Szintén kettős érzésekkel fogadtam a vágást: tempósnak tempós, de túlaprózza a jeleneteket, és azok nagyja ettől súlytalannak, konfettiszerűnek érződik. Nincs igazi tagolás vagy nyomaték abban, ahogy a jelenetek egymást érik.




Sok sebtében cikkázó fölvetés tetszett. Pl. hogy:
- jól behatárolt csoportokra osztható egy ország lakossága;
- a felelőtlen ígéretek és rémhírek nem biztos, hogy számon is kérhetők a kampánystábon és pénzelőiken;
- egyszerű, provokatív jelszavak goebbels-i nyüstölésével (”Vedd vissza az irányítást!”) könnyebb hatni az átlagtömegre;
- politikai kérdéseket sokunk felszíni benyomás alapján mérlegel és ítél meg;
- nincs oka félteni a "gazdasági helyzetet" annak, aki eddig is hiába keres-kutat rendes megélhetés után (és/vagy akinek gyerekei pont az élhetőbb jövőért vándoroltak ki);
Gondolom, nemcsak én találtam cefettül ismerősnek ezeket a dolgokat.

Az egésznek úgy, ahogy van, Benedict Cumberbatch a gerince a kilépés éles eszű kampánygurujaként, mindenki más mehet a darálóba. Ez a figura akár „különc zseni”-tetkóval a homlokán is járhatná az utcákat: öntörvényű, excentrikus, gyakran arrogáns, de ezek mögött céltudatos és következetes is. Sokkal inkább egy
média-hadvezérként ténykedik, mint megbízott irodistaként: mikor egy privát
ülésen saját támogatói készülnek őt elmozdítani, okos fenyegetéssel eléri,
hogy a bizottság elnöke távozzon helyette. Talán a legjobban ez a jelenet tetszett a Brexitben.
A film „tanai”
közül a legvégére jutott szerintem a legütősebbik: Cummings-ot az őt kikérdő
bizottság szembesíti vele, hogy ő is része a rendszernek, amit megvet.
Újfajta eszközeivel nem félresöpörte a régi merev, népbutító politikai hálózatot, hanem éppen hogy megújította: jól látni ezt abból, ahogy
belezavarodik saját érveibe. A fekete hátterű felirat (hangulatosabb,
mint maga a film!) az adatgyűjtő cégekről púder nélkül fejezi be a gondolatmenetet:
korántsem biztos, hogy a brit választók bármilyen irányítást is „visszavettek volna" a Brexittel... ha egyáltalán erre ment ki az egész.
Középszerű tévéműsornak fogom föl a
Brexit: The Uncivil War-t. Szeretem használni a "szerves egész"-kifejezést, és pont ez az, aminek nem éreztem ezt az alkotást. Annyira biztos nem rétegelt vagy mély értelmű, mint ahogy beállítja magát: inkább egy szoc.-pol. kisokos ez, ami pörögve olvassa föl a szövegét, nehogy észre vegyük, milyen súlytalanok a külön oldalak, amikre azt nyomtatták.

A Brexit: Háborúban mindent szabad az én könyvemben egy 3-ast ér.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése