Kényelmetlen
igazság kontra Megnyugtató hazugság. Jennifer Fox egyetemi oktató az előbbit
választja, miután anyja felfedezi egy gyerekkori írását: Jenny elkezd utánajárni
két embernek, „Mrs. G”-nek és „Bill”-nek, akik még a 70-es években óriási
hatással voltak életére. Ám ahogy egyre több részletet megtud velük kapcsolatban, rájön, hogy a két felnőtt
szexuálisan kihasználta őt, melynek emlékét ő maga űzte el emlékezetéből 35 éve.
Kifejezetten
szeretem az olyan filmeket, melyek okosan, de határozottan arcunkba vágják,
mennyire gyarló, gyengékkel teli lények vagyunk mi, emberek. A Történet c. pszichológiai
dráma önmagunk manipulációjáról szól, arról, hogy milyen könnyen tudja az ember
memóriája elsimítani, kikozmetikázni a negatív tapasztalásokat. Legtöbben
inkább elhallgatjuk, szőnyeg alá söpörjük, ha fájdalom vagy trauma ér minket; leélnénk
úgy az egész életünket, hogy nem is vagyunk tudatában, mekkora pszichés sebek betegítették
a lelkünket évtizedeken át. És bár az eltitkolt pedofília nagyon aktuálszagú téma
most Hollywood-ban, a The Tale távol marad a politizálástól, és megelégszik vele, hogy elmés, kifinomult dráma legyen.

Díjazom, hogy Jenny elköteleződése természetesnek hat az elején. Nem egyből
válik az igazság megszállottjává: először még kínosnak találja az egészet, a
kutakodás elején pedig elmásítva emlékszik vissza arra az időre a lovaldánál (pl.
15 évesnek véli magát 13 helyett). Tetszetős módon elég okos, hogy belássa: objektívnek
kell maradnia. Magától nem bírja feltépni azt a sötét ajtót, mely mögött a teljes
igazság rejlik, ezért jár dokumentaristaként utána mindennek. Nemcsak a történtek többi érintettjét kérdezi ki: saját gyerekkori énjével is párbeszédesen perlekedik.
Imádtam a műben, hogy olyan pontosan lekövethető, ahogy Jenny a szerzett infók
és sztoriverziók révén egyre javítgatja a saját, becsapós emlékezetét.
Fontosnak
tartottam, hogy Jennifer ne csak a saját, de mások önáltatását is kikezdje: ez
erősíti a nő motivációját, és kiterjeszti a film üzenetét mindannyiunkra. Bizonyos
fokig mind hajlamosak vagyunk „hamisítani” a minket érő rossz élményeket és
hatásokat – függetlenül attól, hogy szégyenből tesszük-e ezt, egyfajta önvédelmi
mechanizmusként, vagy csak mert így kényelmes, így maradhatunk meg a
komfortzónánkban.
Lépcsőfokokat
látok abban, ahol az öreg szereplők – akik már leélték önhazugságukban majd’ az
egész életüket – végül megállnak Jenny önkereső útja közben.
- „Nettie” Fox. Jennifer anyja jut a legtovább ezen a mércén, a nyílt megbánásig. Összetörten látja be a movie vége felé, hogy kudarcot vallott anyaként. Ha nincs az a jelenet, akkor elég szánalmas figurának könyveltem volna el őt, akinek sose volt mersze férje akaratával szembeszállni, míg az élt.
- Mrs. G. Őszintébb nekem a film attól, hogy Jenny példaképe harminc év után nem is hasonlít a magabiztos ideálképre, akit Jenny egykor bálványozott. Miután sok év után találkoztak, és készségesen újra rávezette Jennifert, hogy ülje meg a lovat... a férje kérdezősködésére már inkább képmutatóan kiküldi a házából, mint afféle kotnyeles kísértetet a bűnös múltból. Ezzel mintegy beismeri, hogy bűnrészes, hogy semmit nem tanult régi hibáiból.
- Tágabb környezete még eddig se jut el: ha Jenny és Bill párkapcsolatának akadt is egy-egy tanúja, azok hallgattak az árulkodó jelekről.
- Iskolatanárai konkrétan meg is dicsérték a lányt a sztorijáért, mivel azt kényelmes volt egyszerű „kitalált mesének” hinniük. Pont fordítva szokott ez lenni a hasonló drámákban: a felnőttek paranoiás módon mindenről egyből a rosszat feltételezik, és a gyerek-protagonistát igazságtalanul szakítják el valakitől/-mitől, aki/ami fontos volt neki. Ez szerintem egy ügyes diverzifikáció.
Rohadtul
irritáltak ugyanakkor Jenny „pótszülei”, Mrs. G és Bill; a múltbéli valójuk mindenképpen. Értem, hogy a
koncepció szerint előbb idilli, rózsaszín szemüvegen át látjuk Jenny emlékeit a
velük töltött időszakról, és ezt töltik meg fokozatosan a feltárt torz
részletek. Direkt erre játszik rá a Hallmark-szerű, cukormázas
megvilágítás azoknál a jeleneteknél. De koncepció vagy sem: bizarr, sőt
infantilis volt nekem az összhatás, ahogy a két mentor bájolgó, pedofil
vigyorát, és a fegyelmezőnek szánt oktatási stílusukat figyeltem. Azt viszont
díjazom, hogy Bill és Jenny első együttlétekor a kamera nem fordul el,
nyomatékosítva az egésznek a betegességét, az ál-ártatlanságát.
Laura Dern elnyerte bocsánatomat azért, amit lilított
hajú parancsnokként leművelt Az utolsó Jedikben: itteni alakításáért minimum a
Glóbusz-jelölés. Jennifer az 50-hez közelítve látszólag mindent elért: karriere
sikeres, energizáló a stílusa, menő lakást oszt meg élettársával, sokat utazik
a világot filmezve. Hasonló felnőtt lett belőle, mint a példaképe, Mrs. G., és
nekem úgy tűnt, hogy tisztában van ezzel az összefüggéssel. Ezért is kell szembe néznie a
múltja sötét titkával: ha feladja, azzal be kéne ismernie, hogy eddig hazugságban
élt, illetve hamis az a kép, amivé egy fél életen keresztül formálta magát.
Ez egy nagyon jól megalapozott hajtóerő a főszereplőnek.
A befejezés azonban fájóan nem fut ki sehová, és ez nekem nem
úgy illúzióromboló, mintha a „mondanivaló részét képezné”. Nincsen zárógondolat
a narratíva végén. Jennifer végre rátalál Bill-re, a főbűnösre, akit a filmben
addig látott legnagyobb csalás és ámítás vesz körül: elismert edzőként tüntetik
ki egy partin, mikor Jennifer beront, és botrányt keltve kikürtöli, mit tett
vele… Aztán magába roskad a mosdóban, és vége. Nem a következmény vagy a feloldozás
hiánya zavart itt! Hanem az, hogy a mű nem is próbál valami konklúziót adni Jenny
önkereső útjának, amit eddig türelmesen végigkövettünk. A 13 éves Jenny úgy
kezdte mondókáját: „Valami csodaszépet szeretnék elmesélni.” Jennifer Fox pedig
a partin így zárja: „Egyiküket sem ''edzette'' még Bill?!” És a két végpont között
apránként nőttek az indulatok... hogy végül egy gyors huszárvágással félbemaradjon az egész.
Ha nem is egy forradalmi mestermű A Történet, az év egyik legkomolyabb hozományát látom benne. Fájdalmas,
mégis bátor tanulmány az emlékgyártás művészetéről, amit sokszor szándékon kívül is művelünk
magunkkal és környezetünkkel. Modern világunk a nyugalmat és rendezettséget többre
tartja az őszinteség törekvésétől, és ez a film jól példázza, miféle bűnöknek ad zöld jelzést ez a gondolkodásmód.
Akinek nem ellenszenves a pedofília, mint témakör, annak A Történet megérhet egy 9 vagy esetleg akár 10 pontot is a 10-es skálán. Én személy szerint - főleg a szándékkal együtt is izzasztó emlékmontázsok + a céltalan zárás miatt – nem tudom favoritanyagnak nevezni; nem így maradt meg bennem a filmélmény. 5-ből egy 4-est adok meg rá, de az eddigi legerősebb 4-est 2018-ból.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése