A Spectacular Now egy felnőtté válásról szóló tinédzserdráma, melyben egy
barátságos, a pillanatnak élő srác a gimi végén megtalálja a nagy szerelmét és
az édesapját. Ám annál nehezebben találja önértékelését, illetve célját az
életben.
Sutter Keely, a bulizós kamasz egy reggel
arra ébred, hogy egyik iskolatársa, Aimee Finicky talált rá a gyepen
másnaposan. Megkedvelik egymást, randizni kezdenek, s a köztük létrejött
kötelék szerelemmé fejlődik. Mindketten elvált szülők gyerekei, bizonytalanok a
jövőjüket illetően, és bátorítják a másikat, hogy nézzenek szembe a saját
Achilles-sarkaikkal:
1. Aimee, hogy anyja
szemébe merje mondani, hogy egy philadelphiai fősulira akar kijutni,
2. Sutter pedig, hogy
kinyomozza, hol él most az apja, és miért tűnt el évekkel ezelőtt az életéből.
James Ponsoldt műve - mely egyébként
könyvadaptáció - relatíve egyszerű "coming of age story"
(="nagykorúvá válásról szóló történet"). Még formálódó, de többrétegű
fiatal személyiségeket bont ki, anélkül, hogy túlbonyolítaná őket nehézkes háttérrel
vagy mondvacsinált konfliktusokkal. Mindenképp az elmúlt évek egyik
legőszintébb romantikus filmjét látom benne. És nemcsak mert kerüli a giccset
és cukormázat a cselekmény során adódó szituációknál. Személyes volt, és
teljesen felidézte bennem a tinédzser érzésvilágát: hogyan él, hogyan kerül
döntések elé, legyen szó karrierről, barátnőről vagy családról.
Nem azonnal fogott meg az embert a fő
színészpáros, Miles Teller és Shailene Woodley párosa. Eleinte túl átlagos
fiataloknak tűntek, de ahogy haladt a film, azonosulni tudtam velük. Nagyon jó köztük
végig a kémia, párbeszédeik és viselkedésük szabadnak, természetesnek hatott. Hihetőek
voltak a helyzetek és a reakciók.
Meglepett például, hogy mennyi kedvesség,
intimitás tükröződik a szexjelenetből: tényleg testileg és lelkileg is odaadják
magukat egymásnak. Rengeteg tinidráma vagy –vígjáték egyszerűen elvicceli a
szex témáját, és üdítő, amikor egy film ezt végre érzékkel, normálisan képes mutatni.
Aimee egy visszafogott, de szelíd és értelmes
lány. Hobbija, hogy mangákat olvas - az egyik képregény hősnőjét különösen
kedveli - máris többet mond a jelleméről, mint amit egy agyonírt
családi háttér tudna. Leolvasható, hogy nem hajszolja a divatot és az emberek figyelmét (ezért is olyan Sutternek először, mintha sose
látta volna, holott egy helyen tanulnak). És ez az izoláltság okozza, hogy kissé
bátortalan, hogy még nem volt tartós párkapcsolata. De nem depressziós vagy
komplexusos: van életkedve és önbecsülése, amit Sutter fel is tud
ismerni. Kíváncsiságból keresi a társaságát, nem azért, mert
"megsajnálta" volna.
Sutter Keeleyt is megkedveltem, mint karaktert. Ez
a fiú még nem szembesítette magát úgy igazán a saját hibáival. Nem keres okosságának
megfelelő életpályát, mivel azt szociális sémának érzi, illetve mert
mélyen belül kétségek vannak benne. Kívülről nézve népszerű srác, aki szeret
bulizni, amit jelmondata is tükröz: "Élj a Mostban!" Ez a filozófia
először lelkesíti Aimee-t is, de idővel már valami többet is szeretne a
"most"-nál. S mikor újra nekifutnak a kapcsolatnak, már együtt
keresnek valami közvetlen célkitűzést:
- Aimee elkötelezi magát a
philadephiai út mellett érettségi után,
- Sutter pedig ki akarja
kideríteni, miért rejtegeti előle anyja az apját.
A történet nem különösebben újító, de nem is erőltetett. Nem érezni,
hogy most egyik pontból a másikba akar átlépni, csak halad a maga tempójában. Apja
megtalálása Sutterben érzelmi vihart okoz, ami egész jelen életére kihat,
nemcsak kapcsolatára Aimee-vel. A két fiatal felkeresi a fickót, és az - annak
ellenére, hogy kiskora óta nem látta fiát - kétszer is csalódást okoz neki:
- az ő rendelését Sutternek kell kifizetnie,
- és mint a fiú a kocsijával meglesi: bőven megtehette volna, hogy visszajön hozzájuk, ahogy ígérte.
Legfontosabb mozzanat, mikor Sutter apja maga is
azt vallja: élj a mának. Nem itt rögtön pattan el a húr, de ez a kulcsmondat.
Sutter apja a fiú saját kétségeinek bizonyítéka és manifesztációja lesz. Ő is
így gondolkodik; ő is ilyen elsőre-okés laza, mulatozós léhűtő. Ő is otthagyja majd
a párját, mert megunta a kötöttséget! Egy tinédzser joggal teheti fel a
kérdést: elég vagyok én ehhez? Boldoggá tudjuk-e mindketten tenni egymást, akár
évekig? Anélkül, hogy a jellemhibáink miatt az érzés kifakulna, és az
együttlétet önmegtagadásnak élnénk meg?
A dramaturgia nem éppen makulátlan. Szembeszökő, hogy milyen lazán kezeli a rendező
a kibékülések folyamatát. Sutter és Aimee összesen háromszor szakítanak,
és 2. alkalommal Aimee-t elüti egy busz - pont azért, mert Sutter ittasan
kiordítozta őt a kocsijából. Aimee ugyan egy ideiglenes kartöréssel megússza,
de egy ilyen esetnek nagyobb nyomatékot kellene adni az eseményláncban. Egyeseknek
úgy tűnhet, hogy a lány túl elnéző, hisz majdnem meghalt a saját szerelme
miatt. Valójában a fiú iránti érzéseit, odaadását óvja a szívében. Még épphogy
el tudom ezt fogadni, hisz a lányt furdalhatja némi lelkiismeret, hogy
erőltette ezt az egész apakeresés-dolgot. És a befejezés is kissé a
levegőben lóg, bár reményt hagy a nézőben, hogy Sutter és Aimee talán végleg
összejönnek ezúttal.
A Spectacular Now nem egy komplex karakterdráma,
viszont szerintem nagyon emberi és életszerű. Megfelelően adja át, hogy milyen
megtapasztalni az első szerelme. Mennyire sebezhetővé tehet minket, és hogy
milyen kétségek támadhatnak egy 18 körüli fiatal emberben. Nagyon örülök, hogy
ráakadtam, és ajánlom mindenkinek - főleg azoknak, akik azokkal megszokott, primitív
tinikomédiákkal már torkig vannak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése