„Mi a veszett fene volt ez?! Jesszusom!
Összehányták a padlót odafönt!”
(Halálsoron)
A
szándékosság nem mentség egy filmnek a taszító mivoltára. Hiába Napnál is
világosabb, hogy Coralie Fargeat taszító képek sorfalával igyekszik mondanivalóját
nyomatékosítani Hollywood, a média és főleg a celebkultúra túlzó, természetellenes, sőt agyrém
szépségideáljairól, A szer ettől még nem lesz intelligens, frappáns horrorfilm,
és főleg nem méltó egy Cannes-kaliberű díjazásra „a legjobb forgatókönyv”
kategóriájában. Veszettül taszít, ez ugyan igaz, de nem okos vagy érzékletes,
hanem csupán ótvar, nyers és bumfordi módon, a végére pedig már határozottan az
ocsmány kategóriába sikerül bepörgetnie magát.
Rengeteg Rotten Tomatoes-os „sikerdarabban” csalódtam a tavalyi esztendőben, de A
szer valami olyan élményt adott, amit csak kb. két-háromévente él át úgy
istenigazából szegény nézőember – nevezetesen a gyomorkitörést.
Ott
bújik meg a nagy botlás A szer gondolatmenetében, hogy
összetéveszti a jó-ízlés feszegetését az értelem tagadásával, a „Van egy határ,
amin túl már túl sokkoló” célkitűzést a „Van egy határ, amin túl már eszetlen marhaság”
végállomással.
- Olyan mértékben mesterkélt és nem emberszerű,
- annyira fakezűen próbálja a mondanivalót az imádott groteszkségével összehangolni,
- és a művészi megoldásai is akkora erővel hajítanak minket a teherautó alá,
ami már
élvezhetetlenné, sőt hovatovább értékelhetetlenné teszi az alkotást.
2024
egyik eresztését se sikerült úgy meggyűlölnöm, mint ezt a borzadályt. Aki értékes
anti-Hollywood üzenetű tragédiát keres, annak e helyett inkább pl. a 2014-es Térkép
a csillagokhoz című filmet tudnám javasolni Julianne Moore-ral és
Robert Pattinsonnal.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése