Oké:
hergeljük föl kicsit a nagyérdeműt még a kritika előtt, néhány csokorba szedett
állítással, rendben?
- Az
én ítéletem a Joker: Folie à Deux
fölött: Értékes darab.
- A
legtöbb fősodrú kritikus ellenérvei és a zsenge Rotten Tomatoes-számok ellenére.
- Nem
találtam úgy, mintha elárulta volna elődje üzenetét és szellemét.
- Le
tudta gyűrni bennem ódzkodásomat a musical-ektől.
- Jobb
alkotásnak találtam, mint a közkedvelt Deadpool és Rozsomákot.
- Fütyülök a két film teljesítménykülönbségére a mozikasszáknál.
- Cseppet sem bántam, amit
Lady Gaga Harley Quinn-jével ügyeskedtek itt.
- Vagyis
igen: Üdvözölöm Todd Phillips és Joaquin Phoenix döntését, hogy végül összehozták az eredetileg egyke Joker második részét.
„Poén az nincs. Ez nem vicc.”
WE ARE
STILL
CLOWNS
Vakmerő mű a magyar alcímén Kétszemélyes Téboly. Azonfelül, hogy újrázza elődje rendszerbíráló
élét, realista letargiáját és színészi energiáit, meghunyászkodás nélkül kísérletezik
is szokatlan, olykor nyájpukkasztó ötletekkel, rögtön a Looney Toons-szerű nyitányától kezdve. Megfelelési
kényszer helyett önként vállalja a mártírkoszorút, és szétdúlja az elvárásaink komfortzónáját: bármelyik műfaj formaságait ölti épp magára – akár a pókerlap -, annak
eszesen, de maró gúnnyal int is be.
- Van úgy, hogy önfeledt
musical, ami nem töri meg a történetfolyást, mégis éppoly ráérősen időzik Arhur
képzeletében, mint a sznobok ideghúrjain.
- Máskor meg aprólékos
jogi dráma, ahol "hősünk" a saját bolond kliensévé vedlik, és épp azt cáfolja – kockáztatva a halálbüntit –, amire kirúgott ügyvédje a védelmet
alapozta. Azaz, hogy a gyilkos bohóc egy külön másik személyiség: egy beteg elme fattyúhajtása, akire rá lehet kenni Arthur Fleck bűneit 2 évvel ezelőttről.
- Megint másutt egy sötét romantikus thriller-be vált át, ahol a végzet asszonya egy még mélyebb árok felé invitálja a
főszereplőt, mint ahova eddig jutott.
És mindezen virtuskodással tovább nyomatékosítja az első Joker üzenetét: a rémet, a „tébolyultat” egy tébolyult, érzéketlen, ál-normális világ termeli ki, vagyis az őrület korántsem csak „kétszemélyes.”
Sokakkal
együtt tartottam tőle, hogy az új felvonás lecsupaszítja, esetleg le is
rombolja-e azt a katarzisos átváltozást a véres vigyorral, ahol Arthur Fleck,
mint énkép végleg megsemmisül kívül-belül, és csak a Joker nevű humanoid erdőtűz
marad utána. Úgy tűnik, így érezhetett a többség premierkor, és
ebből fakad a legtöbb csalódott vélemény a weboldalakon. Megértem azokat, akik szerint
illúzióromboló, hogy az elején nyugis Arthur újra sztárbűnözővé avanzsál, csak
azért, hogy végül búsan, szinte nyöszörögve nyilatkozza: „Joker nem létezik. Képzelgés az egész.” És mint Lee karaktere, ők
is megvetően fogadták, hogy elmarad a forradalmi csúcspont.
Elfogult-e
vagy sem; az én olvasatom messze nem ilyen lesújtó. Az itteni belső folyamat –
melyet a zenés részek tovább színeznek – nem csúfolja meg az eredeti
összeomlást. Bizonyos szinten tényleg visszaforgatja Fleck átalakulását, viszont
nem rombolja le annak értelmét vagy fontosságát, sőt még valószerűbbé festi
azt, ami Arthur-ral mint emberi lénnyel történt. Jó-jó: Jokerért lehet lelkesedni, mint az anarchia jelképéért, ahogy Harley és a többi követője teszik. Ám ez a lelkesedés sokat elárul rólunk, az "átlagpolgárról", és ezt a film nem rest a képünkbe tolni. Joker a nyomorúság szülötte; régi énjére a kutya nem volt kíváncsi, míg az újat a nép fölemelte, mint egy hirdetőtáblát, hogy micsoda rossz vicc az egész „civilizált” világ – és benne ők maguk, az ő életük.
Ami igazolja nekem a 2. rész meglétét, az az alábbi okoskodás volt: mi van akkor, ha az eredeti lélek vagy személyiség, melynek széthullott darabkáiból
Joker létrejött… a rácsok mögött gyógyulni próbál? Maguk a szereplők is többször tanakodnak,
hogy kihez is beszélnek épp: a bukott komikushoz, vagy a népbálvány szörnyalakhoz, és a per körüli médiacirkusz is felváltva nevezi őt művész- és anyakönyvezett nevén. Poén lenne, ha a világban kultuszt teremtenek a Joker-énje köré, erre ő a világtól elvágva, legbelül újra Arthurt kezdené a valódi énjének érezni. Mert miért is ne? "Ugyanaz vagyok, aki megölte Murray Franklint!"
„Nem. Nem az vagy.”
Klasszikus
figurák újragondolására már kaptam idén egy szerencsés példát a Monte
Cristo grófjával, és ugyanígy működött számomra Harleen „Lee” Quinzel
frissítése is. Tüzet okádtak rajongók az Interneten, mikor kiderült, hogy Phillips
megfordította a képregényes „őrült szerelem” megrontó dinamikáját: itt Harleen
a hazug manipulátor, aki a másik érzelmi sebezhetőségét kihasználva
radikalizálja új párját. Tipikus toxikus rajongó, aki viszont a pszichológiát is ismeri; neki
„Arthur” csupán a külső héj, akiből előcsalhatja a kipingált álompasit. „Az igazi éned akarom látni.” Nem szemet
szúró, de a kívülállónak könnyű belátnia, hogy ez túl szép ahhoz, hogy igaz legyen,
és hogy a nő vonzalma korántsem őszinte.
A betondzsungelben
kivirágzó románc nem volt sem alul-, sem túljátszva; kiéreztem kettejük között a
morbid kötődést, amire súlyos árnyékot vetnek Lee kegyes hazugságai. Hihetően
letaglózó a szakítás is a végén, ahogy a kétségbeesett Arthurt az állítólag már terhes nő faképnél hagyja, válaszul, amiért a hús-vér férfi elárulta a róla
szőtt álomképet az egész világ előtt. „Elképzeltünk
valamit együtt, de te lemondtál róla.” És a köre teljes lesz,
mikor maga a világ is válaszol Arthur döntésére – egy afféle Joker-prototípus képében,
aki halálra késeli őt, jelképesen átvéve a helyét. Na, ez a zárás valósággal a fújolók szájába adja: „ha te csak egy síró kis ember vagy, aki nem akar a Nagy Joker lenni, akkor tűnj el, te
senkiházi...!”
Én azt hiszem, hogy talán az ügyvéd-Jokerre vezethető vissza, miért olyan népszerűtlen a folytatás. Arthur jogi tudás nélkül is összeszedettebb tartású a rőt öltönyben és sminkkel, mint „csak úgy magában.” Miközben azt hiszi, hogy Jokerként mutatkozva nem kell megfelelnie az intézményi szabályoknak, valójában épp ezzel igyekszik megfelelni... a hírnevének. Szerepet játszik; túl nyilvánvaló, hogy a törékeny ember készakarva merít erőt hírhedt alteregójából.
Gyanítom, sokan úgy értelmezték ezt – részben joggal –, hogy Phillips trivializálja, puszta imidzsnek állítja be Jokert, nem a "gazdájától" különvált lénynek, ahogy azt a vérvigyor-jelenet kifejezi. Megint csak úgy vélem, hogy ez a két állapot nem feltétlenül üti egymást; hihetőnek tartom, hogy egy hasadt tudat valahol mélyen gyógyulni, összeforrni próbáljon, pedig nem vagyok pszichológus. Innen nézve még logikusnak is tűnik, ha ezt a változást Quinzel fölismeri és meg akarja gátolni, nehogy bálványa eltűnjön – pl. amikor Arthur ügyvédjével kiabál és vitázik a riporterek előtt. "Úgy állítja be, mint egy szerencsétlen féleszűt!" Ezért nincs különösebb bajom azzal, hogy míg a Joker Arthur szertefoszlása, addig a Folie à Deux magáé Jokeré.
Harvey
Dent ügyész testhezálló helyettes a már ledarált Thomas Wayne-nek, mint
olyan, jobbára pozitívnak tartott, de tragikus végű Batman-karakter, akit itt értelemszerűen, a
státuszához jobban illően konvertáltak érzéketlenné. Nem zavart, hogy
őt, illetve Arthur múltjának szereplőit – Sophie-t, az egykor imádott szomszédasszonyt és a barátságos törpe
kollégát, Gary-t – puszta kellékként citálták vissza a tárgyalásos szegmenshez; a rendező okosan használja fel őket utoljára. Joker arca felizzik, ahogy a traumatizált Gary-t kikérdezi:
ezek a régi arcok irritálják, megingatják az élő szimbólumot, emlékeztetik őt emberibb énjére és embertelen előéletére.
Bírtam, ahogy a rendező keresztülhúzza a számításainkat, akár tudatosak, akár nem. Bármilyen esélytelen józanul nézve,
hogy a vádlott Jokerként, végig improvizálva nyerje meg saját perét – szemben azzal, ha mondjuk nyugton marad és hagyja magát hibbanttá nyilváníttatni –, mi, a nézők drukkolni akarunk,
hogy mégis összejöjjön! Hogy valami váratlan húzással neki adjon igazat a bíróság, amiért kiállt új identitása mellett! Erre Phillips újra elbizonytalanít minket, hogy megéri-e ikonná válni, ha ehhez ki kell kapcsolnia magában a fékeket. Miután Arkham őreit nyilvánosan becsmérli, holott az elején tűrhetően bántak vele, azok szó szerint vérig sértve, brutálisan torolják meg a savazást – egyikük még meg is gyilkol egy lázongó rabot.
Így is kicsit élesnek tűnt a váltás, hogy a vádlott legközelebb visszavonja „jokerségét”, de
elfogadtam, hogy itt már el kell dőlnie a konfliktust adó kérdésnek – még a tárgyalótermet ért robbanás előtt. Ki ő most? Ha márcsak Joker létezik, az ütleg is csak kárörömöt okoz neki,
amiért előcsalta a vadállatot fogva tartóiból. Kérdéses, hogy a 3 közül melyik a leginkább igaz: - szívből kacag a kegyetlen irónián,
- kényszeresen a régi betegségétől,
- erőlteti a kacagást, nehogy kiessen a szerepéből.
Sőt, mi is azt reméljük, hogy ne fájjon neki a dolog,
"csak" testileg, ne lelkileg, ahogy az Arthur Fleck-re volna jellemző! De nem: a záróbeszédet már egyértelműen Arthur
tartja, ez azonban nem visszavonja, hanem még továbblöki az 1. rész tragikus zuhanását –
oda, ahonnan nemhogy visszaút, de már semmilyen út sem vezet.
Ritkán
érzem magam ennyire az ördög ügyvédjének, mint egy olyan klienst védve, amilyen a Joker: Folie à Deux. Tökéletes
párhuzamot von a maximalista nézők és a XX. századi Gotham polgárai között, tanúsítva, hogy egyik se lett bölcsebb a 2019-es remekmű óta. Ez az
emberibb Joker – aki végül még „jokerteleníti” is magát –, jobban leleplezi a „modern”
ember hajlamát a kényelmes előítéletre, a látványosság követelésére, mint a karakter bármely korábbi változata. Jeges
zuhanyként szembesít a korlátolt gondolkodásunkkal, a felszínes átlagpolgár mentális rabságával. Ezért se lehet ugyanaz az elemi erejű, hamu alatt parázsló tűzgolyó, mint az eredeti Joker
– és ahhoz képest a tempó is lassabb olykor a kelleténél –, de igenis szilárd lezáró-folytatás,
nem pedig csak egy 2 órásra hizlalt, fakó epilógus.
Megpukkadni
szabad tőle, de míg a 3. Deadpool-nak nem, addig a Joker: Kétszemélyes Tébolynak
megadom a 4/5-ös pontszámot, és ezzel az ajánlást is. Teljesen más jellegű képregénymozik, bár mindkettőbe sok kreatív ötletet belepakoltak. De azért el lehet tűnődni rajta, hogy mi a hatásosabb: ha egy film dézsából önti ránk a kacsingató vicceket, vagy ha belőlünk csinál rafináltan viccet, anélkül, hogy maga is azzá válna?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése