"Így elég laza vagyok?"
"Heh, csak szét ne essél..."
Mégha
az első benyomások egy filmről pozitívak is, akkor is megéri mérlegelni, hogy mennyire ajánlható őszinte meggyőződéssel írásban is. Vajon nemcsak a vonzó külsőségek, mint,
teszem azt: a bujaság és pompa képei, az éles váltással begyújtott dráma és a fanyar valóságszagú humora miatt nyeri el a felnőtt néző tetszését? Ironikus módon pont az efféle mérlegelés hiányáról szól az Anora, ahol a főszereplő pár a saját
pozitív, de felszínes benyomásaik alapján, felelőtlenül ugranak fejest a házas
életbe, hogy aztán később szemközt találják magukat a szőnyeg alá söpört
következményekkel.
Aki
fütyül a klasszikus romantikus filmklisékre, az pénzt tehet rá, hová lyukad
ki logikusan az Anorában látott románc, hisz az ellentétes anyagi háttérhez gyakran
ellenkező mentalitás is párosul. Az egész mű egy nagy, sötét humorú
neontábla a felszínesség és alapozatlan döntések csapdájáról – melynek az éjszakai bár csak
a legnyilvánvalóbb, de nem az egyedüli színtere.
Sean Baker rendezése mégis olyan
erősre színezi a két huszonéves közti vonzódást, hogy félre tudjuk tenni az ellenük
szóló észérveket. Nyilván Ani és Vanya ezzel a friggyel inkább csak lázadni, kitörni
akar a valóság törvényszerűségei alól, a saját közös álomképüket is törvényesítve, és az időre bízzák, hogy az megszilárduljon – pont arra, amit nem engednek meg nekik. Akár a hiteltörlesztés: idővel biztos könnyebb lesz majd leperkálni azt
a sok felvállalt kamatot…!
A vidám felszín, az örömteli kezdet észrevétlenül mossa el a határt néhány hasonló, mégis nagyon mást jelentő fogalom között, amiken az egész tartóssága múlhat.
- A nyílt, szókimondó hajlam nem ugyanaz, mint az őszinteség.
- A vonzalom, szimpátia és szép gesztusok még nem mély érzések, csak a látszat szintjén generálnak boldogságot.
- Nincs ugyan hátsó szándék a kapcsolatukban, de ugyanígy nincs meg a gyakorlati érzék se benne.
Így
aztán persze már az első „csapástól” széthullik minden: Vanya megroppan, elbukik,
elfut, sőt züllik egy nagyot, magára hagyva Anit a bajban. „Légy férfi!” Az tetszetős nekem ebben,
hogy hiába realista hidegzuhany a történet, bármennyire is várható ez a gyors összeomlás,
az egésznek mégis kirajzolódik egy külön olvasata az álmok síkján is. Vanya és Ani tényleg
egy közös álom részei voltak egymásnak, ahogy hitték. Ám míg a feleség Ani számára
Vanya addigra már a társat, a másik megálmodót jelentené, addig Vanya lefelé
bukik, és tetteivel (vágy)álmuk egy darabkájává, puszta kellékévé minősíti le a
nejét. Vagyis szegény lány végül csak felcserélte a klubok látszatvilágát egy
másikkal, az otthon látszatvilágával.
Ettől márcsak a végkifejlet illúziórombolóbb (jó értelemben),
mikor Ani egy tánccal hálálná meg Igornak a jegygyűrűje visszaadását, de végül sírva a karjába omlik. Baker nyitva hagyja Anora sorsát, életvitele alakulását, és belső változására sem nyom föl külön pecsétet. A történtek hatása a lányon egyértelmű
– mi pedig eldönthetjük, megérte-e neki ez az egész rémálom-utazás.
Szóval
igen: nem csupán a vonzó külcsín miatt érdemes látni az Anorát. Arany Pálma-díj
ide vagy oda: tanulságos, kijózanító kis tragikomédia ez. Nem prűd szembesíteni minket, milyen megtévesztő tud lenni az "igaz boldogság;" annak a veszélyével, ha az
örömteli élmények mögül hiányzik a felelősségtudat és teherbírás, egyáltalán bármi
konkrét értékrend, ami független a körülményektől. Sokkal jobb érzésekkel
váltam el tőle, mint amit előzetesen vártam el tőle.
4/5-öt adok rá.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése