Újabb letargikus 2022-es
filmfesztiválszökevény, ezúttal Karlovy Vary-ból. Biztató ötletek és kőkemény
valóságkritika olvasható le a Vesper-ről, Kristina Buožytė és
Bruno Samper komor posztvilágvége krónikájáról. Ám foszlányos történetvezetését
és lepusztult látványvilágát csak részben indokolja a téma és a (hollywood-viszonylatban)
szűk költségvetés, főszereplőik pedig nehéz soruk dacára is inkább színtelen
földkinövések maradnak, mint igazi emberi lények.
Egy balul elsült ökoválság-kezelő
projekt következtében mesterséges mikróbák radírozták le az élővilág nagyobbik
felét a planétán. Modern technológia márcsak az oligarchia uralta
„Citadellákban” („Fellegvárakban”) létezik, azon kívül pedig az emberiség
megmaradt szórványai vegetálnak, középkori viszonyok közt küszködve a napi
túlélésért. Stabil élelemforrást egyedül a Citadellákból érkező magterményei
adják, amiket direkt úgy manipuláltak, hogy ne legyenek szaporíthatók. Ezért
kutatja egy 13 éves lány, Vesper a magok génkódjának meghekkelését – miközben
nyomorék apjáról gondoskodik egy romos faházban.
Akár még üdítő is lehetne ennek a
multinemzetiségű (belga-francia-litván) műnek a lesújtó nyíltsága az átlagemberről
és a „civilizációról.” Akinek van szeme és agya, már tudja, hogy a Vesper
sivár földi pokla pontosan az, amelynek elérése felé a mai világ rendszere be
van állítva: a világ „vezetői” erkölcstelen pszichopaták, akiknek hatalma a
technika, természet és tömegek állandó kisajátításán alapszik. Az ő érdekük,
hogy az emberek állandó kilátástalanságban vergődő, anyagi-szellemi értelemben
is leépült roncsok legyenek, mint a filmbéli túlélőcsoport tagjai, melyhez
Vesper és rokonai tartoznak.
Leplezetlen antikapitalisa kiáltvány a
film, és világos, mit akar üzenni a komor jövőképével. Ez az általános
nincstelenség vár mindannyiunkra, ha nem tartozunk az elitek elitjéhez: egy gigászi,
kilátástalan mocsárvidék, ahol a földönfutóvá tett emberek már rabszolgának se
kellenek. Arra ott vannak az engedelmes mesterséges humanoidok, mint Camellia,
a hajótörött nő, akire Vesper rátalál.
De
egy dolog, mennyire akar(nak) üzenni valamit a szerző(k), és más, hogy ebből mi
tetten érhető a tényleges művükön. A kettő közt pedig a Vesper-nél bizony igen
nagy a szakadék. Borzasztó nehézkes a film világépítése vagy akár mondandója:
egy túlírt szöveghalommal lehadarnak az elején minden kulcsinfót arról, hogy mi
történt a világgal és az emberrel. Az alkotók összekeverték szerintem a
tartalmi alapozást az atmészféráéval: túl sok sztorit és túl sok felhívást várnak
el tőlünk, hogy belelássunk a sivár, ingerszegény panorámába, az ütem nélkül
terjengő cselekménybe és a kidolgozatlan szereplőkbe.
Nem veszem be, hogy csak a címszereplőnek
„volt joga” kézzelfogható személyiséget kapnia. Raffiella Chapman Vesper-jét
érdekes fajta zseninek találtam: az a Csináld-magad!-típus, aki ugyanezt az
önfejlesztő képességet próbálja megfogantatni a kísérleti növényeiben. Csak
magára számíthat:
·
magatehetetlen
apja, Dáriusz csak egy lebegő drón révén képes kommunikálni a világgal,
·
anyja
még korábban elhagyta őket,
·
nagybátyja,
Jonas, a csoportjuk vezetője pedig egy velejéig romlott, szívtelen gazember.
Vesper törődése az apjával az egyetlen
stabil érzelmi kapocs a filmben.
Rengeteg a beváltatlan ötlet és az
elvarratlan sztoriszál. A Citadellák nem is mutatkoznak meg a filmben, csak az
onnan kiküldött, videójáték-szerű hatóságiak. Vesper anyjának sorsát sem bírták
megírni tisztességesen: csak mi találgathatunk, hogy talán azért lépett le,
mert egy idő után már nem bírta elviselni a nyomorék párja ápolását lelkileg.
Camellia háttere éppilyen gyér: az leesik ugyan, hogy „apja” és menekülttársa,
Elias valójában a létrehozója volt. De miért ítélték halálra a Citadellában,
hogy el kellett futniuk? Mi a fene az a röhejes altatócsók-képesség, amit
Dáriuszon, majd Vesper-en is használ? Arról meg ne is beszéljünk, mennyire
zavaros, ahogy a Camelliától vett minta valamiképp rávezeti Vespert a
megoldáshoz, amit a magok kapcsán kutatott…!
Egy
TV-sorozat pilot dupla-epizódjaként sem biztos, hogy működne a Vesper,
de így, többnemzetiségű koprodukcióként csak simán vérszegény darab lett.
Elgondolásait nem tudja szervesen a történetbe szőni, forgatókönyve tele van
hézagokkal és átgondolatlan röpmegoldásokkal, nincs rendes lezárása és sok a
fölös időhúzó rész. Buožytė és Samper túl sok hiányosságra szánta
felmentőkártyaként a film technika- és társadalomkritikus üzenetét, a
legfontosabbat, a sztori és szereplők kikerekítését pedig magától értetődőnek
vették. Ami azért is letaglózó, mert hat éves projekt-ről beszélünk.
A Vesper-re végülis 2/5-öt adok. Nyerssége és pár okos elgondolása megkapó ugyan, de emberileg és tartalom terén is
gyönge lábakon áll.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése