2022. május 13., péntek

Válassz vagy meghalsz!

 

Egy elátkozott videójáték szadista választások elé állítja azokat, akik gyanútlanul feltöltik. Ezt az ígéretes ötletet próbálta kiaknázni Toby Meakins debütáló rendezése, a Válassz vagy meghalsz!, a Fűrész örökségét folytató csapdából szabadulós horrorok egyikeként próbálja borzolni a kedélyeket. És mint oly sok zsánertársa: még azelőtt teljesen fölborul, hogy egyáltalán ki tudna bontakozni. Szereplői annyira fakók, hogy szinte észrevehetetlenek, a cselekménynek egy értelmes porcikája nincs, így igazi, csontig hatoló félelemérzet sem tud természetes módon létrejönni.  

 

Egy nagy nulla lenne ez a produkció a főszereplője, Kayla nélkül, de ő se menti meg a feledhetőségtől. Háttere szokványos, de legalább könnyű vele azonosulni: diák, aki konyít a gépekhez, de csak takarítóként tudja épphogy fizetni a számlákat, öccse balesetben elhunyt, anyja mentálisan leépült, és Kayla-nak nincs bizonyítéka, hogy a tetű lakbérszedőjük valami rosszat tett az asszonnyal. Iola Evans figurája a maga miliőjén már-már kedvelhetővé válna a végére, amikor is egy ordenáré maflást kap a végén a jellemrajza. De arról majd lentebb...

 

Kontárul bánik a film a saját ötleteivel, így azokból nem tud működőképes sztorit és ijesztő szitukat kigyúrni – sem emberi érzések terén (szűkölködés, gyász, trauma, magány, stb.), sem a démoni játék szabályai kapcsán. Egy ősi, elfeledett átokjelekkel ölő, poros program, ami a fizikai valóságot kényére-kedvére tudja csavargatni, nem is lenne rossz alapvetés egy horrorba rettenetforrásnak! Az élet-halál szituk pedig a feszültség mellé morális vonzatot is kaphatnának, hisz a rossz döntéssel szegény játékos akaratlanul is okozhatja valaki halálát – ahogy az Kayla suttyó haverjával, Isaac-kal történik.

 

De itt nincsenek világos szabályok – főleg ez az „áldozat kínja regenerálja a választó sebét”-ötlet teljesen átgondolatlan. A gonosz játék folyton csal, tehát a jó vagy rossz döntés izgalma máris kap egy maflást, és az etika vagy lelkiismeret még gondolat szintjén sincs fölhozva. Ezek mind-mind táplálhatnák a rettenet és lelki terror aspektusát, és erre parlagon hevernek. De ha nem is horrorfilm lenne ez: lehetne annyi tisztesség egy produkcióban, hogy szól is a saját témájáról, nemcsak mutogatja azt, miközben feszt ködösít és lomhán terjeng. Csak 80 perces volt, de sokszor a duplájának tűnt…!

 

Meakins-nek még tanulnia kell, hogy súlyt, tétet és kapcsolati pontokat adjon annak, ami a művében történik. A nyitányban épphogy megismert áldozati család csak kiegészítő díszlet, akiket a tetőpontnál visszarángatva a film úgy tesz, mintha itt prímán le lett volna fektetve minden szabály, és most ezzel kerekké válna. Korántsem, Toby! Kaylán kívül egy teremtett lélek nincs, akinek a végét sejtve vagy látva akárcsak szemem rebbent volna, annyira nincs felépítve a játék logikája, eredete, résztvevői és végkifutása, ahol a tervező is feltűnik a háttérben.

 

Szóval vannak-e legalább csak úgy magukban ijesztő képsorok, amibe beleborzongunk? Nem igazán: a pincérnő, akit a játék üvegevésre kényszerítve öl meg, inkább erőltetett, mintsem riasztó. Kayla anyja is egyszerűen csak van és dünnyög, de sem a vele addig történtek, sem a – gondolom büdzsé-okokból - sose mutatott patkánytámadás nem érezteti, hogy Kayla jogosan aggódik érte, és nemcsak kolonc a lány életén. 

A nyitánycsaládnál a sérült anya és a nyelvét vesztő fiú látványa inkább csak ócska sokktrükk, mintsem ijesztő vagy félelmetes – miként az apával való nagy párharc is tét nélküli. Két vadidegen dulakodott valós indíték nélkül, egyikük pedig sekélyes húgyagyú balekból lett aljas és hitvány a játék 3 havi "vendégeskedése" alatt.

 

A jutalomnak pedig még annyi értelme sincs, mint magának a játéknak: felruházza a győztest az átok erejével, így az alany fizikai kínja az ő fizikai erejévé válik. A tervezőről pedig – aki mint kiderül, direkt csinált azokból a bárkit elpusztítani képes ősi jelekből játékprogramot – kiderül, hogy övé az épület, ahol Kayla felmos! Most akkor véletlenül talált a játékra, vagy direkt csempészték hozzá, és ha utóbbi, akkor miért pont neki?

 

És Kayla a végén a játékkal öli meg a tetű lakbérszedőt azért, amit elvileg az anyjával művelt. Akkor volna ez hátborzongató, ha Kayla jelleme árnyaltabb, a háttere pedig jobban felépített volna: a végső "harcnál" nem volt választása, hogy túlélje a tébolyt, de emitt már minden nyomás nélkül, önszántából, hideg fejjel öl. Ez így túl morális nagy szakadék. Minden borzalom, barátja halála és anyja majdnem-halála után Kayla ide lyukad ki? Vannak, akik megérdemlik a halált, ezért gyilkol, sőt repetáért lepaktál az egész iszonyat szülőatyjával, aki valahogy minderről értesült? Nem, ez csak arról szól, hogy ügyetlenül megágyazzanak egy folytatásnak, ami a film bevétele alapján kötve hiszem, hogy sorra kerül…

 

A Válassz vagy meghalsz! a full zavaros, percek alatt feledhető, bolhapiaci „misztikus horrorok” népes táborát erősíti. Ahol pislákolt volna benne az emberi véna vagy a rettegésérzet, azt vagy rögtön vagy utólag, de mindig sikerül gallyra tenni a béna karakterek, fakezű írás és összeszedetlen rendezés jóvoltából. 

 

Tízes skálán 2 egész pontot megszavaznék neki, de ötösön csak 1-et tudok.

Nincsenek megjegyzések: