Ha már közöltem volna valahol, elismétlem: világéletemben fütyültem az
egész Harry Potter-világra! Ezért sem adom meg Hollywood-nak azt az
örömöt, hogy egy messze túldicsért, kliséhegy franchise arcaként gondoljak Daniel
Radcliffe-re, aki úgy látom, mára igazi, többarcú színésszé ért be. Figurájának
itt egy kirekesztő rendszer rácsai mögül sikerül kitörnie annyi
próbálkozás után; mintha csak a 31 éves sztár pályáját jelképezné a Szökés
Pretoriából.
Timothy Jenkin-t és Stephen Lee-t
polgárjogi aktivistaként ítélték el a 70-es évek Dél-Afrikájában, miután
szórólapokkal szót emeltek a fajgyűlölő diktatúra ellen. Bár nem életfogytiglant
kaptak, Jenkin szokatlan szökési módszerrel állt elő: titokban ál-kulcsokat készített a Pretoria Börtön záraihoz. Az emlékezéseiből készült könyv adta az alapot
Francis Annan filmjéhez.
Nem műfajmegváltó darab ez, de
attól még hihető és érdekes, végig lekötött. Szinte rögtön
azonosultam a két főszereplő aktivista jellemével és helyzetével; sosem hagyjuk
el nélkülük a fő helyszínt, a kifejezetten fehér raboknak fenntartott
fegyintézetet. A klausztrofób légkör a rabság egyhangú sivárságát, a szökés
előkészítésének idegőrlő nyomását is képes éreztetni a nézővel.
Érdekfeszítőnek
találtam, ahogy lassan formát ölt a nagy terv: Jenkin rájátszik, hogy őreik –
meg úgy általában az utca embere – a faragott kulcs puszta gondolatára is legyint, hisz a hamisítvány túl könnyen törne. Mikor az egyik tényleg
eltörik, Timmel együtt éltem meg a nyomeltüntetés páni sietségét.
Nincs panaszom a színészi játékra:
Radcliffe teljesen Tim Jenkin-né válik, a többiek közül senki nem halványítja
el. Fontaine Ned Land-szerű karakterét is megkedveltem „útközben”, függetlenül
attól, hogy őt „csak” több való életbeli rab alakjából gyúrták össze Jenkin és
Lee mellé. A befejezés kicsit meseszerű lett ugyan, de a szökevény trió jól
megérdemelt öröme akaratlanul is átragadt rám.
A Szökés Pretóriából tőlem egy 4-est kap az ötös skálán. Jó alkotás.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése