Akár
„A majmok bolygója: Útvesztő” is lehetne a címe a legújabb résznek, és nemcsak a
rendező kiléte vagy a főhős barangolása okán egy számára ismeretlen új világ felé. Wes Ball és a soros firkász, Josh Friedman mintha maguk is egy csapdákkal teli útvesztőben küszködnének meglelni végcéljukat: egy érdemes folytatást, amely legalább a (p)reboot-olt trilógiához fel tud nőni, miközben új nézőnemzedéknek teszi vonzóvá a franchise-t. Ez máris magyarázat A birodalom (mi volt a baj a "Királysággal"??) fájóan sima sztorijára és kiscserkész-szerű hangvételére. Arra viszont nem, hogy ennyire butított, monoton és untató legyen.
Nemzedékekkel
Caesar halála után nemcsak az agyilag lesüllyedt emberiség, de a majmok
törzsei is szétszéledtek a világban. Egy este az ifjú Noa solymász klánját egy
fegyveres gorillasereg megtámadja és elhurcolja, így a fiatal
csimpánz egyedül ered utánuk olyan vidékek felé, ahová eddig sosem merészkedett. Mellé szegődik egy orángután bölcs,
Raka, és az embernő Mae. Noa mindkettejük révén egy-egy új titkot ismer meg,
ami egész addigi világképének beint:- Raka Caesar eredeti tanainak őrzője, ellentétben a Proximus nevű zsarnokkal, aki Casear
hagyatékát kisajátítva más törzseket rabigába hajt – köztük Noáét.
- Mae pedig egy még
civilizált embercsoport menekültje, és ismeri azt az óriási fegyverraktárként
is üzemelő bunkert, ahova Proximus a seregével és szolgáival be akar jutni.
Különös módon nekem a Terminátor:
Genezis-t idézi az, amit a Wes Ball-féle Planet of the Apes
csinál: lecsupaszítja az egészet a fő reklámpontjaira, egy
puhított, "fiatalosabb" köntösbe csomagolja őket, óvatosan bedob 1-2 látványbéli újdonságot, és kész is az új rész. Legyen a címe mondjuk... A majmok bolygója: A birodalom, mindegyik – vagy majd' mindegyik – korosztálynak biztonságosan előrágva és -kóstolva.Mert hát egy ifjúsági
kalandfilmtől eleve nem fogják (ahogy Móricka elképzeli!) annyira elvárni a kemény tónust, okos történetet vagy a komoly, civilizációs léptékű üzenetet, így ezek rendre és gyáván kikerülhetőkké válnak. Holott épp ezek adták a retro eredeti idővonal velejét, de a preboot-rész és Matt Reeves előző két folytatása sem fordultak el tőlük. Ez most viszont éppoly fölös, halovány, matekképletszerű hozzátoldása egy jó, szilárd filmhármasnak, mint a Kung Fu Panda 4. a saját szériájában.
Karaktereinek
tilos túlnőniük a papíron rájuk osztott alaptípusukon. Főhősünk afféle csimpánz–Simba, aki félúton elveszíti a maga Rafiki-jét, és az egész film során ki
van centizve neki, hogy mikor kéne ügyesnek vagy ügyetlennek, hűségesnek vagy épp bizalmatlannak
lennie. Az egész felnőtté válása – melynek végét a sólyom fémjelzi, mikor már hajlandó a karjára szállni – ugyanolyan mesterkélt, A-B-C-D ponton át
vonalzózott, mint a külső cselekmény. És mert a stúdiónak szó szerint
„nincsenek golyói” („has no Ball-s”) hozzá, a mondanivalót Caesar tanításáról
teljesen fakezűen, elnagyoltan merik csak előhozni. Nincs valódi ráhatása ennek vagy Proximus öntömjénező ajánlatának Noa jellemére vagy eredeti küldetésére, hogy anyja, barátai, társai szabadságát visszaadja.
Baromira döcög a cselekmény eleje: Noa és
két társa, Soona meg Anaya tojásvadász portyája inkább menne el PS4 demo-játéknak, mint "a karakterek bemutatásának". Látni, hogy a
készítők agya azon járt, hogy a remélt tiniközönséget beinvitálják ebbe az
univerzumba klassz szögből felvett tájképekkel és egy állatkertre elég
erdőlakóval. Deréktájtól is csak attól tűnik „gyorsabbnak” az eseménysor,
hogy pillanatnyi vészhelyzetekkel itt-ott felrázogatják a nézőt a tespedésből.
Az uccsó harmad Proximus fogolytáborában, majd a bunkerben pedig olyan, mint
egy teniszlabdagép előtt ücsörögni: egyre csak dobálnak minket új, gyakran
a semmiből előrántott sztori-ötletekkel, amiket nem mertek rendesen kidolgozni, nehogy "túl komoly" legyen.
A
stúdió beszariságát olvasom le abból is, hogy már a sokadik 4. előzményrésznél járunk, és még mindig nem mernek lemondani
róla, hogy egy fejlett embercsoport szerepeljen a sztoriban. Ezt a mankót nem merik sehogyan sem elengedni, és ez már nemcsak fárasztó, de cinikus is: A
majmok bolygója: Háború végén az a vírus már elvileg elkezdett minket az
állatok szintjére lerántani, mostanra tehát a logika diktálná, hogy a majom
legyen az egyetlen tudat-fejlett kétlábú a Föld felszínén.
Márcsak ezért
sincs sok értelme Mae szálának, akire folyamatosan pakolják rá az újabbnál
újabb erősségeket, akár összeillenek egymással, akár nem. Az elején a lány beszéd-képtelennek mutatkozik, holott Noa környékén nincs oka annak tettetnie magát. Később hozzá csatlakozva már nemcsak beszél, de kiderül,
hogy az ő csoportja – amit sose látunk – valahogy teljesen gondolkodó maradt,
sőt pont ismeri a főgonosz Proximus által áhított bunkert belülről.
És a
végén már végképp elgurul a gyógyszer, ahogy más civilizált, sőt műszakilag teljesen
felszerelt csoportokkal sikerül kommunikációt létesítenie… kinek is? Egy személyiség
nélküli „girl-boss”-archetípusnak, akit csak azért hagytak egy percig is ellenszenvesnek
láttatni – veszélyeztetve ezzel a divatos woke-propagandát –, mert minden ember
hitványságát kell kötelezően hirdetnie! Akárcsak a sokkoló dárdát föltaláló
embertanácsosnak (Trevathan), aki az egy vagy két jelenetecskéjében mintha Az utolsó Jedik-es Mark
Hamill-t utánozná gyengusan. Ó, te jó ég: Luke és Rey esete a Disney-féle "Epizód 8."-ból...!

Újabb
széria gazdagodott tehát egy izzadtságszagú, feltűnően gyermeteg és sekélyesített folytatással. A Kingdom of the Planet of the Apes kisinasként galoppol a Rise,
a Dawn
és a War
porcsíkja után: ha nem is gyalázza meg, de esetlenül, háttal előre lovagolja
meg a nagy elődök nimbuszát. Hol terjeng, hol kapkod, halmoz és terel, koherens egésszé mégis képtelen fölépülni, mivel a saját megrendelői félnek az éltől és érettségtől, ami igazolhatná a létét.
Szőrös szívűnek tűnhetek, de csak 2/5-öt érzek jogosnak megadni rá. Sokkal jobbat várok ennyi rész után ettől a filmcsokortól.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése