Nyílt színvallással felér az a banális lejárató–kampányt,
amit Hollywood szakmai nyilvánossága A szabadság
hangja ellenében folytatott. Producer Eduardo Verástegui több évi késéssel tudta csak bemutatni az Angel Studios révén, jóval kisebb körben és reklámlehetőséggel, mint
amit mondjuk az idén sorra bukó Disney-filmeknek juttattak. Ironikus módon az
amerikai sajtó sárdobálása visszaütött, és lepel alatt bombasikerré tette a produkciót: azon túl, hogy negyedmilliárd dollárt, azaz büdzséje tizenhétszeresét hozta
vissza, a nagyérdemű képébe tolta „modern” világunk egyik legkínosabb szégyenfoltját,
a virágzó gyermek-rabszolgapiacot.
Tim „Timoteo” Ballard fedett ügynök évek óta
fülel már le pedofil bűnözőket. Egyik rajtaütése után egy hondoras-i gyerekáldozat,
Miguel felmeri őt és arra kéri, hogy kifejezetten az ő szintén áruba
bocsátott nővérét, Rocíót kutassa föl és hozza vissza. A kislányt valahova külföldre adták el, így Tim és társai beépülnek a kolumbiai alvilágba, hogy ott bukkanjanak mielőbb Rocío nyomára. Amikor azonban nem kap zöld utat az
ügy folytatásához, választania kell: vagy saját állását adja föl, vagy a magánmisszióját.
Ha félretesszük a politikát,
akkor A szabadság hangja egy kifejezetten hagyományos thriller. Bagatellizálhatatlanul szörnyű jelenségre hívja föl a
figyelmet, másrészt eléggé régimódi az, ahogyan fölépíti és kifejezi magát. Elrabolva-szerű cselekménye, A passióval rokon mentalitása és a Véres Gyémánthoz hasonló tájhangulata
miatt könnyen úgy tűnhet, hogy nem próbált kellően eredeti vagy csattanós lenni – akár
fordulatok, akár képi brutalitás frontján. Végső soron a befogadótól függ, hol húzza meg az értékhatárt egy ilyen nyíltan üzenetközpontú alkotásnál: mikortól régi vágású, de ésszel + érzéssel készült alkotás és mikortól szájbarágós „tanmese”, ami csak kliséket pufogtat.
Megfogott engem az átvert gyerekek nyomtalan eltűnése az elején, bevonta a figyelmemet a bizalom-elnyerés pszichológiai
technikája Tim munkájában, és érdekesen jött le az, ahogy társával, Vampiróval
fölállítják a saját kis pederaszta klubjukat, mint amolyan nagy légypapírt a remélt beszállítóknak. Szó mi szó, a negatív figurák elég átlátszóak,
mint Giselle, a volt szépségkirálynő, aki mintegy nyájas
pókként hálózza be jóhiszemű célpontjait. De az a vád egyszerűen baromság a főáramú médiától , hogy emiatt a darab „rasszista” vagy „szuperhős-szerű":
nem olyan veszett ritka jelenség, hogy a mások nyomorával csencselők külső vonásain is kiütközzön a romlottság.
Nem
értek egyet azzal a fölvetéssel sem, hogy Jim Caviezel - aki egyébként is az igazi Tim Ballard segítségével készült a szerepre - túl hasonló alakítást nyújtana, mint Isten fiaként, vagy hogy figurája itt is "prófétaszerű" erkölcsi példával szólítja föl a nézőt magába nézésre és megbánásra (amiért kényelmesebb nem törődnünk ezzel a nagyvilágban zajló, ergo távolinak fölfogott mocsokkal).
Ha már bűnbánat: hihetőnek találtam Vampiro élménybeszámolóját arról, hogy egy ilyen simlis krapek minek a hatására vállal be ilyen mentős balhékat. Aki ezt mindenáron politikai, vallási meg hitkérdésnek akarja beállítani, az vagy felszínes, vagy hazudik. No azért azt belátom, hogy a film társadalmi felhívása – hogy ez az iparág bármelyik
országban–családban újabb áldozatot szedhet – nagyobbat ütne, ha a végső mentés
színtere nem a 3. világ eldugott dzsungele lett volna, hanem pont magának az USA-nak
a szívében kerülne rá sor.
Maga
Tim azonban nem túlidealizált főhős, aki változáson ne menne keresztül –
bár morális motorját az álca mögött valóban nem kezdi ki semmi. Rocío-ék előtt a bűnösök lefülelése volt a figyelemfókusza, hisz ez ad
esélyt a még élő áldozatoknak. Más viszont egy beépülős vadászat, sőt még a beépülős mentés
is: Timék sikerével 54 „árucikk” kapja vissza szabadságát, csak pont az az 1
nincs köztük, így a már-nem-is-ügynök tovább kell, hogy kü(s)z(kö)djön. Szakmai alaposság
és egyéni gerincesség társítását láttam ebben, nem holmi elvont
eszményképet, amivel ne tudnánk akár full ateista-módban azonosulni.
Tim
és Vampiro kettőse messze a legérdekesebb szereplőtéren, de szerencsére a megsegítendő család, apa és két porontya is voltak annyira szimpatikusak, mint a film szánta őket. Tetszettek még a mentőakciók külön árnyalatai aszerint, hogy 1 vagy több pedós lecsukása, illetve 1 vagy több alany kimentése
a konkrét, elsődleges célkitűzés. Rocío zenélgetése a szobájában pedig tényleg hatásos keretet ad az egésznek, emlékezetünkbe vésve, milyen valószínűtlenül
sok erőfeszítés árán került vissza élve egyetlen bizonyos név és arc birtokosa a sötétség
világából – ami mégis csupán ugyanaz a világ, melyben mi magunk naponta forgunk.
Mel Gibson, Caviezel és mások személyesen
igyekeztek népszerűsíteni ezt a darabot, és szerintem rászolgált a sikerére. Története
nyílegyenes, de szilárd, feszültséggel bír, végkifejlete kerek és kiérdemelt. Papíron pozitív karakterei valóban
emberiek, a zene és atmoszféra erős. A
stúdióvilág szájkaratéja pedig – főleg egy olyan mű miatt, ami műfajában nem is nevezhető formabontónak – akaratlanul is mintha súgna nekünk: lehet, hogy őrajtuk is csak kiütközött a valódi természetük...?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése