Nem titok, hogy korlátolt, tettetett, velejéig pózfüggő videogame–demo-nak tekintem az egész John Wick-franchise-t, ahol a modor az
értelem, a fegyver a dráma, az akció pedig a történetírás parasztvakító protézise. Pár
perces YouTube-klipek garmadájától megkapjuk ugyanezt, és kevésbé
találnánk fárasztónak, mechanikusnak. A 4. felvonás az eddigi, morzsányi
történetszálak nagy elvarrására vállalkozik, olyan hétmérföldes körítéssel, melynek végén John is megkapja a maga Jézus-pillanatát, a megváltó
halál festői képsoraival.
Amit a 4. – vagy valljuk be őszintén: bármelyik – rész nyújt, az látványkellékeivel
össze is foglalható:
- stukker,
- pengék,
- lépcsők,
- nyilak,
- pecsétek,
- golyófogó zakók,
- turbózott kungfu,
- szabikövi páholyok,
- fedőhotelek,
- kulturális és etikai kódexek hangzatos imitációi
Van ez a piperkőc új főgonoszunk,
„a Márki”, aki a High Table – magyar szinkronnál „a Kör” – hierarchiájában kvázi a
római diktátor modernje. Na, ő kerül most a vadászat élére, ami ugye az egész mai
világrendszerre kiterjed, végtelen emberi és anyagi erőforrásokkal. John ezt
vállalta fel, ez az átok, ami vele együtt mindenkit körülötte halálra ítél. Ám most kiskapu nyílik a számára: ha a megfelelő család visszafogadja, és az ő nevükben párbajozik a kis
szadi márkival – vagy annak vak bérgyilkos bajnokával –, feloldozást nyerhet.
Világ körüli útnak beillő forgatás zajlott le Franciahontól
a japán szigetekig, az eddigi legnagyobb pénzcsapjából kedvükre kiélhették
magukat a díszlet- és jelmeztervezők is. A modern világot átszövő titkos geohatalom, aki mindenkit kötelez és alárendel, ma már klisészámba megy, de a film hangulatban a nagy mumus funkcióját itt most betölti. Ha nincs is összetetten kidolgozva a szerveződése, de érezni lehet a háttérben a jelenlétét. Már ez is több mint amit a 2. vagy 3.
részről el tudok mondani. Kár, hogy a történet vagy maguk a karakterek alig
kaptak pár cseppet ebből a dúsítóinjekcióból, amit a látványtervezésnek szállítottak ki.
Stílustól csurgó, Marvel-t lemosolygó akcióorgiái nekem a
japán mészárlásig tartottak ki érdekesség terén, azután már csak fárasztottak,
de iszonyúan és rendre! Ezt pedig bizony nemcsak a saját hozzáállásomon értem tetten: maguk az „extrák”, az átlagpolgárok az utcán, szórakozóhelyen
is tök közömbösen reagálnak egy-egy kitörő harcra körülöttük – főleg a berlini
jelenetnél teljesen unott képpel vonultak ki az épületből! Úgyhogy ne legyenek
illúzióink: az átvezető fadumák Wick 1-2 vele még szóba álló ismerőse, vagy a Kör
lojalitási között sose lesznek, és nem is voltak többnek tervezve átlátszó stíluskörítésnél.
Világos, mi volt itt a cél: minél több, csicsázottabb
akciózást begyömöszölni, ahogy pl. az Equilibrium – csak itt a
végső párbaj már inkább Clint Eastwood westernjeire hajaz. Keanu Reeves rutinból, színésztársai pedig még kevesebből tudják le cérnavékony szerepeiket, melyeknek fél óra múlva már a neveire sem emlékszünk. Egyébként meg merem kockáztatni, hogy még a rajongóknak
is csalódást okozhat hősük dicstelen távozása. A szinte elpusztíthatatlan John Wick végül banális módon egy közönséges pisztolypárbajtól passiózik el,
és EZ a 4 részen átívelő vértestamentum 2 és fél órás zárófejezete.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése