Életem egyik legunalomteljesebb horrorjaként maradt
meg bennem Az apáca Corin Hardy-tól. Félfüllel voltam csak hajlandó meghallani, hogy egy tágabb
horrorfilm-univerzum részéről van szó; 1 bizonyos film nem lesz csak attól jobb vagy legalább kevésbé vérszegény, hogy része egy nagyobb "szinematic universe"-nek. "Ha nem vagy elég nélküle, sose leszel elég vele."
Csak így gyors felsorolásban írom, hogy mi a problémám a The Nun-nal:
Csak így gyors felsorolásban írom, hogy mi a problémám a The Nun-nal:
- sose ijesztők a túlvilági kellékei,
- sose érdekes, ha – nagyritkán – történik benne valami,
- a feszültnek szánt percek zöme fárasztó vagy kínos vagy mindkettő,
- fordulatai nem létezők,
- karakterei csaknem dettó,
- és az egész tartalom lebegő hulla a történettelenségtől.
1952: Az
erdélyi Carta kolostornál helyi lakos bukkan egy apáca, Victoria nővér
fölakasztott tetemére. A Vatikán két embert küld a botrányos ügy
kivizsgálására: egyikük Burke atya, akinek már volt dolga a természetfelettivel,
másikuk az eskütételre készülő Irene nővér, akit időnként látomások érnek. A
helyszínen azonnal leesik nekik, hogy tényleg egy démon fenyegeti, aki csak a
falak közé merészkedik.
A biztonság kedvéért mégegyszer leírom: nem bír
súllyal a számomra az, hogy mennyiben kötődik Az apáca a Démonok
között-filmekhez. Ez a produkció teljesen megbukik nálam a félelmetes vagy tartalmas légkör megteremtésében.
A rettenet és kiszámíthatatlanság égetően hiányzik belőle – részben mivel 1
eredeti vagy okosan használt horrorelemet nem találni benne.
Nincs igazi rejtély vagy tapintható misztikum, végig érezhető, hogy a szkript ködösít és húzza az időt. Holott a veszély mivolta és nagysága már Oana nővér háttérregélő beszéde előtt is tiszta: egy régmúltban megidézett démon mára kisajátította a helyet, gyilkolja a bentlakókat, sőt birtokba veheti bármelyikük testét, még éltükben.
Nincs igazi rejtély vagy tapintható misztikum, végig érezhető, hogy a szkript ködösít és húzza az időt. Holott a veszély mivolta és nagysága már Oana nővér háttérregélő beszéde előtt is tiszta: egy régmúltban megidézett démon mára kisajátította a helyet, gyilkolja a bentlakókat, sőt birtokba veheti bármelyikük testét, még éltükben.
Burke, Irene és Maurice, „a francia” olyan fakó,
fantáziaszegény figurák, hogy simán beillenének pl. a Kisvárosi gyilkosságok
egy részébe. Irene nővér csak a modorából és istenféléséből áll: a víziói merő
ürügy arra, hogy az ájtatos ifjú apáca sztereotípiája helyet kapjon a
sztoriban. A veszedelem közepén való felszentelésén, amit felteszem drámainak szántak,
csak a fejemet támasztottam a karfának: semmitmondóan volt felvezetve.
Az se segített, hogy még a legdurvább dolog is, ami történik a trióval, sem tesz túl egy Addams family- vagy egy Indiana Jones-movie trükktárán.
Az se segített, hogy még a legdurvább dolog is, ami történik a trióval, sem tesz túl egy Addams family- vagy egy Indiana Jones-movie trükktárán.
Valak, a démon inkább egy harapós véreb szupererőkkel, mintsem igazi démoni
jelenlét. Ijesztési taktikája klisémaraton: az atya bezárása a sírba, a
fel-és-el-tűnései, a tátogó hörgése mind olyasmi, amit már százszor láttunk átütőbb
és konzisztensebb köntösben.
Zavaros és önellentmondó, hogy minek vessződik a démon ennyit a csapdáival – különösen a halott apácák rekreálásával -, hogy aztán egyszercsak abbahagyja, a legújabb célpontja szeme láttára.
Zavaros és önellentmondó, hogy minek vessződik a démon ennyit a csapdáival – különösen a halott apácák rekreálásával -, hogy aztán egyszercsak abbahagyja, a legújabb célpontja szeme láttára.
Legemlékezetesebb talán a kinyiffanása volt: Irene – akit egy ponton megszáll, majd ok
nélkül eldob – úgy győzi le, hogy… leköpi. Igen: dulakodás közben az edénykéből
(melyben a keresztesek Krisztus vérét őrizték) a szájában kimenti a szent
folyadékot, és telibe hányja vele az apácagöncös szörnypofát. Szinte látom a
stáb izzadtságát, ahogy próbálnak a tetőponti harchoz valami „igazán
hatásos ötletet” bedobni…
Imádkozni
fogok érte (képletesen), hogy a horrorveterán James Wan jóval több írói vénát villantson
meg a DC Aquaman-jénél, ahol a rendezői posztot is ő tölti be. Az apáca kifejezetten erőlködő fősodor-divatcikk, melynek nincs belső világa vagy meggyőzőereje. Egy soha véget nem érő alvajárásként él vissza az ember türelmével.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése