2011. augusztus 22., hétfő

TOP-11 legjobb Egy rém rendes család momentum


Ugyanolyan heti komédiaszériának indult, mint például Alf, A dadus vagy az Egyről a kettőre. Ám ezek mindegyikétől hosszabb ideig - 11 évad több mint 200 epizódjáig - volt műsoron, és alighanem nagyobb népszerűségnek is örvend a műfaj többi tagjánál (csak az élőszereplős sorozatokra értve).

Magyarországon a különféle TV-sorozatok igen nagy nézettséget könyvelhetnek el, hazai és külföldiek. A komédiashow-k kategóriáján belül sokaknak - köztük nekem is - az Egy rém rendes család a kedvence. Ennek okán összegyűjtöttem azt a 11 momentumot a sorozatban, melyek saját bevallás szerint a legélvezhetőbbek ötletesség és humor - de főként az utóbbi - szerint.





11.

"Doktor Cipő"

Steve Rhoades ebben az epizódban veszíti el az állását, ami talán a legnagyobb lökés volt felesége, Marcy elhagyásában. Egy cipőtémájú tanács-telefonvonal létrehozásáról van szó, bankhitelből. Al-nek egy okosnak hitt ötlet, Steve-nek pedig a hawaii út ígérete volt a motivációja, mely elvezetett a reklám-minisorozatig.

Az első hirdetés nemcsak Alhez mérten esetlen és suta. Különösen Steve-n olvasható le, hogy ez a színvonal a kezdeti lenézést is képes döbbenetté változtatni. Ahogy Al is szóvá teszi: "Látom, azért most másként néztek rám mindannyian."

A jelenet ütőerejét a 3 folytatásklip adja, amelyek gyors egymásutánjában vezetnek majd a bírósági tárgyalásig. Abszolút, de könnyed hangvételű bukás: Bundy-n röhögött a bíró, az egész bíróság és most a családja is.


10.

Az áruházi párbaj

Ez annak a folytatásos résznek a tetőpontja, ahol egy nyereményutalvány sorsát kell eldönteni. Látványos és érdekfeszítő látni, hogy két család mindenre elszántan tornyoz fel hatalmas mennyiségű árut a kosarába.

Mindamellett, hogy mennyire sietniük kell, a készítők nagyon jól kiaknázták a rendkívüli szituációt. A D'arcy és Bundy családot is jól jellemzi, milyen árukat tornyoznak fel: Al sört és WC-papírt, Peggy pedig... mindent, ami könnyű és nem mosószer.
Különösen tetszett Al spéci bevásárlókocsija, amelynek van:
  • kilőhető nyila,
  • katapultökle,
  • festékszóró-csöve és
  • gyorsürítő fogantyúja.
Egyedül a verseny legutolsó mozzanata volt talán erőltetett: Peg izgalmában átfúrja a spéci kocsi szarvával Al máját. Ez amolyan sehonnan jött csattantó, a kötelező Bundy-balszerencse megtartása végett.




9.

Al, mint Keresztapa

Sok híres személyiség, illetve híres zene és jelenetparódia szerepelt az MWC-ben, ami igen sokat hozzátett a széria humorfaktorához. A Keresztapa-jelenet az egyik Corleone megérkezéséről, azon kevés kiutalások egyike a sorozatban, amire nálunk is viszonylag könnyen ráismer egy átlagnéző. Ha más nem, Al öltözékének stílusa tökéletesen árulkodó.

Kellyt a szülei szinte felkínálják a polgármester-jelöltnek. Ez azt a gyakorlati tapasztalatot fokozza abszurditásig, hogy a való életben a házasság szinte mindig a pénzről szól. Nem a kapcsolat, hanem a lépés megtétele: eleve csak sok pénzzel működhet. Hihetetlennek tűnik, hogy Al elvileg csak kérhet szívességet a reménybeli vejétől, mégis olyan nagy embernek mutatkozik, mint egy Corleone.

Ed O'Neil hangjátéka pedig egyenesen mulatságos színben tünteti fel Marlon Brando akcentusát. Az Emmy-díj jelölés teljesen jogos volt. Ha amerikai lakos lennék, valószínűleg előbbre hoztam volna ezt a jelenetet a listámon. De úgy érzem, magyar szemmel nézve is a sorozat egyik csúcspillanata.


8.
A "Romantic Roast" reklámsorozat

A 10. évad részei közül talán ez az, amelyik leginkább képes volt egész műsorideje alatt ébren tartani a figyelmemet. Akár a történések, akár a viccek tekintetében, de végig megmaradt a humor szellemes mivolta, és mindig újabb következményei szövődtek az alaphelyzetnek.

Peggy szereplése nélkül sem lett kevésbé jellegzetes MWC-epizód. A hiányát igazából már a legelső másodpercek átfordítják a humorfaktor hasznára: először azt hisszük, Al a szokásos hibáit rója fel Pegnek, aztán látjuk, hogy Jeff a haszontalan naplopó most a háznál.
A reklámok szövegei és az általuk keltett bonyodalom a legvégén oda fog vezetni, hogy Al és Marcy egy ágyban találják magukat. Ezt a 9. évad egyik részében már megjátszották, de itt már kevésbé érződik nyűglődésnek, mint helyzetkomikumnak.



7.
Marcy, her boss and Jefferson
Mr. Shimokawa vendéglátása

Pat Morita vendégszerepe kellemes meglepetés volt itt. Marcy és Jefferson itt a létező legcikibb majmolását adják elő a japán kultúrának - főleg, hogy Jefferson először nem is Nihon földjén létező dolgokról fecseg. Morita, mint autóbolond és mint a műsortól kikészült vendég egyaránt fergeteges.

Marcy meglovagolja Mr. Shimokawa hirtelen érdeklődését Al Dodge-a iránt, amit aztán Al is megjátszik vele. Adott a bohózat: meddig tud süllyedni Marcy, és tobzódni Al műbolondozása. Ez is egy olyan epizód, ahol Katey Segal nem szerepelt, de Peggy karaktere ebben a cselekményben is csak fölös dísz lett volna, ahogy Kelly is csak az elején és a végén szerepel.

6.

A homoszexuális látogató

A "The Dance Show" c. epizódban Peggy és Al egy házaspár tagjaival találkoznak. Peggy szórakozásból, Al pedig, mert Pete, a "háziasabb férfi" tudtára adja a tényállást. Elképesztő, hogy az ezer éve nem lakomázott Al falánksága még egy - elnézést a kifejezés miatt - "szorgos buzit" is megrémíthet. Ennek dacára nem lett túl idétlen vagy lányosan beszélő a figura, nyíltan és egyenesen beszél. "Kajával nem tréfálok."

Hogy a végén Al és Peggy táncolnak, az kétszeresen is happy endnek számít. Először is, mert ebből látjuk, hogy valami cérnavékony dolog mégiscsak összetartja a mélyben ezt a házasságot. Másodsorban pedig, mert Al - aki sose kapott otthon rendes vacsorát - tudathatja a feleségével az igazat a "hódolójáról": "Homokos volt, Peg."


5.

"Ciőpk"

Luke Ventura volt a legelső évad során Al társa a cipőboltban. Miután a semmitmondó sármőr karakterét kiírták a sztoriláncból, csak ebben a részben tűnt fel, egy újság címlapján, illetőleg Al és Peggy röpke utalásából. Hogy ez nem csak függőben lógó szócséplés, az a film végi zárópoén bizonyítja, amikoris már Al is címlapon van - kevésbé vonzó színben feltüntetve.
A "Cipők" c. rövidfilmet Al és Kelly egy pályázatra forgatja le. A bemutató teljesen szakszerűen zajlik le, és ami még hihetetlenebb, a művészeti akadémia még a "Cipők"-et is nevezi ki nyertes munkának. Biztosra veszem, hogy AZ a "lepra horrorfilm" - ahogy Marcy nevezi - egy magyar színházban is garantáltan röhögést váltana ki premierjekor.




4.
td4_Small_
Al edzése a pincében

A hetedik évad legjobb epizódja. Itt Al egy jól ismert vonása kerül reflektorfénybe: évek óta stagnál a szexuális élete. Örültem neki, hogy itt Peggy nem rombolja, hanem óvja Al hírnevét, mert ez indokolttá teszi, miért neki akar Al bizonyítani. TV-show vagy sem, ennyi ráció még így is kell.
Ed O'Neil az edzés kezdeti szakaszában nagyon kifinomultan érzékelteti a fennakadásokat, mint a kifáradás, a hangja elmegy vagy hogy a fia előbb a koponyáján, majd a lába között görget 20 kilós súlyt. D'Arcyék és a mókus csak hozzátettek ehhez.

A látszólag semmitmondó késztetés Kelly gondolkodásának láttán sem légből kapott. Egyik ultrareménytelen eset finom rácáfolás a másik esetre: már ennyi is megadhatja azt a bizonyos apró lökést. Ed O'Neil pedig tényleg remek kondícióban gyakorlatozik, mellébeszélés nélküli példát prezentálva a nézőnek.




3.


Detektív Al elvállal egy ügyet

Bár Katey Segal terhességét megérte beleírni a 6. évad első felébe, az akkori részek közül mégiscsak Al Bundy magánnyomozói álmodása volt a legérdekesebb. Maga a bűntény keltette bonyodalom semmi extrát nem nyújt. Al a végkövetkeztetésével bizonyítja, hogy csak boldogult a vaktában bevállalt üggyel. A legviccközpontúbb pár perc egyáltalán az eset elfogadása.
O'Neil szövegfüzete tobzódik jobbnál jobb beszólásokban. Nem írok részleteket belőle: összefüggő minőség az a pár perc.


2.
 
Marcy erotikus beszéde a bankban

Jefferson papucsférj létére is komolyan vehető férj itt, ahogy zavarba jön a hallgatóság között. Marcy a nyugodt kép önszuggeszcióját a lehető legkacagtatóbb módon értelmezi félre: erotikus színt visz a banki beszédébe, egész addig, amíg szó szerint el nem élvez. Felszólítom az olvasókat, hogy keressenek egyetlen szót, amivel maradéktalanul leírható Marcy, Al, Peggy és Jefferson összjátéka a bankban.
A szövegfüzet az eredeti verzióban az igazi, mivel a magyar fordításból több apróságot kihagytak, ami tovább fokozta volna az egésznek a pszichikai ütőerejét (pl.: mikor Marcy Steve, Jeff és "Jammal" neveit hadarja el a "big time" bekövetkeztekor). Magyarul is élvezetes, csak nem azonos mértékig.


1.
 

A nagyjelenet "Pótkerék Dickson"-nal

Bubba Smith idén bekövetkezett halálának semmi köze nem volt a helyezésben. Mindig is ezt tartottam a 200 epizód csúcspillanatának - több mint 7 percen keresztül.

Az "All Night Security Dude" tisztázza le, pontosan hogyan is sikerült Al-nek négy gólos győzelmet kivívnia a Polk High-School futball-válogatottjának. Az epizódban a Branded fekete-fehér film kifigurázása adja a történet ívét: Alt kirúgják egy bandabetörés miatt, amiben mint kiderül: éppen hajdani riválisa, Pótkerék vitte el a számára egyedüli értékeset: a bajnoki trófeát.

Smith és O'Neil játéka külön-külön és összecsengés szerint is kitűnő. Két igen hasonló sorsra jutott nagy futball-veterán, akik tisztázni akarják: jogos volt-e akkor a Polknak ítélni a győzelmet. Itt nincsenek csapatok, bírák, senki: csak ők ketten. A lassított párbaj mozdulatai, és alatta a Chariots of Fire nem kevesebb, mint epikus, úgy ahogy van.

(Csak futólag említem: amikor a két férfi az anyósaik képét szegezi egymásnak és kiakadnak tőle, erősen emlékeztetett egy jelenet mozzanatára a Sith-ek bosszújából. Mikoris Anakin és Obi-wan feszítik egymásnak az Erőt tenyereikkel, és ezzel odébblökik egymást.)






Minden vígjáték értékelésénél tisztázni kell magunkban, hogy mi humoros, és mi nem, az kiemelten függ az egyes ember ízlésétől, sőt pillanatnyi hangulatától. Hogy bejön-e ez a fajta humor, hogy a rengeteg utalás az amerikai TV-kultúrára mennyire zavaró, szemlélet kérdése, és lehetetlen vállalkozás lenne személytelenül megítélni. A sorozat egyedi vonásai az első évad után mind jobban letisztultak, és látszik, hogy az írók komoly figyelemmel próbáltak ráérezni, mikor mi vicces és hogyan.

A Married with children az átlagamerikai család rémképét igyekezett nyers, de komikus színben ábrázolni. Utalásai nagy része - minimálbér, tekintélytelenség, lustaság, múltbéli sikerek okozta önelégültség stb. - ma is aktuális deviancialehetőségek egy családban, a tengerentúlon és -innen ugyanúgy. Ami engem illet, igazolom, hogy méltán lett a legsikeresebb amerikai vígjáték-széria.
Emerald Crystal Paperweight

Nincsenek megjegyzések: