2011. augusztus 18., csütörtök

Hegylakó 2.

Legtöbbünk, ha egy jó mozi rosszabb folytatását éri meg, akkor hajlamos az eredeti filmet is hibásabb fényben látni. A Hegylakó egy már lezárt történetnek számított, amit hiba volt megbolygatni. Különösen úgy, hogy a kész filmárut látván minden téren hiányzott az intelligencia és önkritika egy érdemi színvonal megütéséhez.

Nem láttam ennyire rosszul megírt időutazás-szálat a Tini Ninja Teknőcök 3. szkriptje óta. Connor Macleud elnyerte A Jutalmat, így békésen megöregedett. Régi ellenfele, Katana két emberét küldi 2024-be, a torz közeljövőbe, hogy öljék meg Connort. Elbuknak, Connor az ő életerejükből újra halhatatlanná válik, épp mielőtt Katana úgy dönt: személyesen is átmegy a jövőbe. Ezt a jövőbe átutazást egyébként majd egy 4. személy is megteszi: Juan Ramirez, Macleud halottnak hitt mentora.

Ez az egyetlen szál tucatnyi logikai buktatóval van megverve:
  1. Miféle mágiával lehet előhívni és bezárni azt az időportált?
  2. Itt Ramirez előbb 2024-be utazott, majd később egy villanásban eltűnt. Ha a villanásnál visszakerült a kiindulóidőbe, pár évvel AZ után tényleg meghalhatott Kurgan keze által a XVI. században. És egy eljövendő találkozásra Connor nem is emlékezhetett. De hogy idézte elő egyáltalán a villanást? Életerővel?!
  3. Sem Louise, sem a rendező nem tudja tisztességesen megfogalmazni Connor helyzetét. A múltból idejött Halhatatlanok nem tehették puszta ottlétükkel őt is újra azzá. Connor attól fiatalodott meg, hogy egyik támadója életereje belé szállt, nem pedig, hogy amaz meg gyilkostársa ott voltak.
  4. Miért nem ad dátumot a film arról, hogy Connor mikor harcolt Katana tábornok seregeivel a régmúltban?
  5. Egyáltalán miért utaztak oda Ramirezzel annak idején?
  6. Hogy lehet beállítani, hogy mindannyian mindig ugyanabba a 2024-es idősíkba jussanak? Korábbi dátum miért nem felelt meg Ramireznek vagy Katanának?
Ami a karaktereket illeti: egyikük se az, aminek a film bemeséli őket nekünk. Kevesen vannak, és legtöbbjük csak Connor és Katana körül tétlenkedik. Még az tisztességes terv Ramireztől, hogy Connorral hagyják magukat szitává lőni, és a boncasztalról jussanak át a börtönbe. Louise sem sikongatott menekülés közben, ami legalább elviselhetővé tette az ottlétét. De Ramirez önfeláldozása nagyon átlátszó trükk, hogy a karakter pátoszi módon eltűnhessen a filmből.

Connor zseniális csúcstechnológia-szakértő, aki egy Föld méretű, átlátszó szuperpajzsot megtervez a tudóstársával? Nem, mert az égvilágon semmiből nem látszik, hogy műszaki tudása túlterjedne a gimnáziumi szinten.

Sean Connery Ramireze ugyanaz a jókedélyű mentorbarát, mint régen volt, de tényleges szerepe nincs a cselekményben. Ott van a filmben, és ettől már örülnünk kellene. Élvezetes lehetett volna bemutatni, hogy egy múltbéli ember mennyire nehezen illeszkedik be egy jövőbeli világba. De Ramirez nem zavart vagy éber, hanem érdektelen és közömbös, aki sorozatosan kínos helyzetbe hozza magát. A színházban, a szabónál, a gépen.

Louise Marcus, a női főszereplő egy Kobalt nevű terrorista csoport titkos vezetője... már elnézést a kifejezésért, de: egy nagy túrót! Egy bevetésen látjuk rohanni és egy műszert leolvasni. Ezt leszámítva jelleme, szakértelme, de - első jelenetét leszámítva - még embereit se látjuk. Körözik, mégis az utcán sétál. És a nyílt utcán, egy robbanásos baleset helyszínén szeretkezik az ifjú Connorral. Nagyon felnézhetett a Pajzs egyik megalkotójára, ha még Brendánál is hamarabb a fickó ágyában kötött ki.

Katana tábornok tulajdonképpen Kurgan másodkiadása, azzal különbséggel, hogy még annak vadállatias kisugárzása is hiányzik belőle. Egy gyengeelméjű ámokfutó, aki többet prezentál hamis kacajokat, mint mond bármi értelmeset. Vele kapcsolatban még a legkézenfekvőbb esélyeket is elszalasztották a készítők egy-egy izgalmas pillanathoz. A metró kisiklatása primitív akciójelenet, a templomi találkozás Macleuddal pedig minden csak nem drámai.


Connor tudóstársa, és a korrupt cégelnök annyira semmitmondó bábfigurák, hogy még a nevüket sem érdemes említeni. Egyikük csak egy jámbor jót akaró tudós, cégtársa pedig egy másik unalmas sztereotípia, a korrumpált cégelnök.


Végül: a Pajzs. Amit Connor és egy másik tudós 1999-ben alkottak meg, mivel az ózonréteg megszűnt az emberi légszennyezés miatt. Ezzel kapcsolatban volt néhány tisztességes jelenet a műsor közepe táján. Ahogy Brenda haldoklását mutatták a sokezer UV-sugárfertőzött mellett. 
De a mamutcég vezetősége, azok emberi-anyagi forrásai, sőt az intézmény működése is cérnavékony. Oké: a cég tartja fent a Pajzsot, és titkolja, hogy ma már újra normális a sugárzás mértéke. De miből van bevételük? A Pajzs az egész troposzférát burkolja! Egy ilyen gépezet karbantartása billiókba kerülhet. És hogyhogy ez 1egyetlen cég felelőssége?
Hová lettek a jövő országaiból a kormányok?!

A végén Ramirez bölcsessége is csak olcsó másolata az 1. film zárásának: "Ha egyetlen pontba koncentrálod az erődet, nagy dolgokat vihetsz végbe." Megjegyzem, az is átfedés az első résszel, hogy Connor az aktuális párjával révedezik a szabad ég alatt.



Nem értem, miért és miért ilyen minőségűre rendezte meg Russel Mulcahy a saját filmjének a folytatását. Egyedüli pozitívuma, hogy a Superman IV.-hez hasonlóan a visszatérő szereplők próbálják menteni, ami még menthető - sikertelenül. Egyetlen haszna pedig, hogy egyetlen film helyett egy franchise-t tisztelhetünk a Hegylakóban.

Nincsenek megjegyzések: