2016. szeptember 3., szombat

Keanu



Úgy sejtem, nagyon, de nagyon hamar feledésbe fog merülni a Keanu. Egyetlen rendkívüli vonása, hogy a főszereplője egy macska, aki nem beszél, nincs animálva, és egy csomó alvilági gengszter meg akarja cirógatni. Kár, hogy humor terén korántsem olyan erős, mint hiszi magáról. Pedig érdekes, sőt még vicces is volna az alapsztori abszurditása: két töketlen balfácán egy gyalogszőrös miatt beépül egy díler saveszei közé.



A Kenau indítása szinte teljesen olyan, mint egy Tarantino-lövöldözés. Egy droglabor épületében 2 néma bérgyilkos arcizmuk rezzenése nélkül lő szitává mindenkit, aki él, utoljára magát a kóceráj tulaját, Diazt. Egyedül kiscicája, Iglesias nyer egérutat, és egy lúzer feka csávó, Rell házánál köt ki, aki Keanu néven befogadja és megszereti. Olyannyira, hogy mikor ellopják, kuzinjával Clarence-szel a környék alvilágába is utána megy, azt kamuzva a helyi bandának, hogy ők a híres bérgyilkosduó, az Allentown-Fiúk. 




Fura egy vígjáték ez, de sajnos nagyon rosszul célozza meg a ingerküszöbünket. Nekem legalábbis nem generál humort az, ha két kelekótya, szájmenéses pasas állandóan artikulál, és utánozza ezt a gangszta-beszédstílust... vagy legalábbis azt a bohóckodást, amit ők gangsztának hisznek. Hamar elegem lett belőlük, néha már drukkoltam a kinyírásukért. Dehát ők a főszereplők, így muszáj lenyelnünk a sok sületlenséget, hogy képben maradjunk.

Gyakran írom ezt gyengus komédiáknál: a produkció szembeszökően mentegeti főhőseit, mert különben túl hülyék volnának életben maradni. Tőlük tényleg márcsak Hulka, Rell szomszédja és drogbeszerzője agypusztultabb és szerencsésebb. Nála még azt is direkt mutatják, ahogy a történet szuper-bérgyilkosai mindjárt kinyiffantani, ám a vége felé mégis viszontlátjuk, amint nagyon is él és vinnyog a csomagtartóban. Mondanom sem kell, hogy bármelyik rapalbumban jobb a színészi játék átlaga, mint a filmben.



Szóval Rell és Clarence, alias "Tektonik" és "Cápatank" talizik a bandavezér Cheddarral, de hiába lelik meg nála Keanut, már nincs kiszállás, tovább kell játszaniuk új szerepüket. Cheddar női jobbkezét, Hi-C-t kísérgetve erejükön felül kamuznak, míg össze nem akadnak az igazi Allentown-Fiúk, akik Keanu eredeti gazdáját is kinyírták. De most jön a fő attrakció: az épp arra kóborló Kenau elrágja köteleiket, és a hírhedt, überprofi emberhentelők kidőlnek a golyóiktól. Tiszta Kill Bill-érzést kelt az egész.


Cheddart bűnözőként úgy kell elképzelni, mint Dorian Tyler egy fokkal enyhébb kiadását, morcosabb képpel. Elképzelni nem tudom, hogy hiheti egy percig is el Rellékről, hogy ők az "árnyékként suhanó" Allentown-páros. A helyzetek abszurditásban is kell, hogy legyen valami természetesség, különben a viccek erőltetetté válnak. Ez a baltaarcú figura folyton arra emlékeztetett, hogy a 2 fő balek se karakterként, se humorforrásként nem működik, így potyára mentegeti őket a film attól, hogy a hullaházban végezzék.

Azon meg végképp lehidaltam, mikor Cheddar felkéri őket, hogy egy még nagyobb bűnbáró villájánál megint kamuzzák el ezt a bérgyilkosi rizsát. Nem tudom: valahol itt nagyot koppant a földön a poén. Itt ez a törekvő helyi "boss", aki laborjában új kábítószer-kombót fejlesztett ki "Holy Shit" néven, készül a fekete piacra dobni, de embereivel együtt bármilyen nagy dumás jöttment így bepalizhatja, az összes emberével együtt. Rellen és Clarence egyszerűen túl nem-jópofák ahhoz, hogy ez a szitu, és ezek a csattanók életre keljenek.
A spéci drog neve, és a hallucinációk, amiket később Clarence-nek okoz, kimondottan megnevettettek. A készítők egyedül itt animálták meg a macskát - egyébként idomárral dolgoztak -, és a hangját maga Keanu Reeves kölcsönözte neki. Ezt a rejtett cameót messze többre értékeltem, mint Anna Faris rikácsoló Beatrix-parodizálását - szintén utalás a Kill Bill-re. 



A lövöldözések az elején, a fivérek kinyírásakor és a villánál már szintén pofásak. Szándékosan annyira csúcsra járatottan lettek megcsinálva - nem egyszer be is lassítva -, ami tényleg kuncogásra készteti az embert. A sors fura tréfája, ahogy ez a kis szürke házi macska valahogy összeköti a sötét bőrű alvilágot a városban: Diaz helyi boss cicusaként kezdi, akit elrabol Cheddar, a feltörekvő új helyi boss, és akiről mit ad Isten kiderül, hogy a meglátogatott big boss, Bacon ajándékozta Diaznak, a rokonának.

És a végső autósüldözés is arra van kihegyezve, hogy Rell és Bacon is Iglesias/Keanu gazdája akar lenni. Nem érdekelt, merre csavargatják még a sztorit azután, hogy Clarence - pont a megfelelő pillanatban odaérve - jól oldalba gázolta a nagyfőnököt. 


A Keanu-ra az ötből egy kettest adok. Veszettül béna, a 2 "főhős" szövegei megannyi darázscsípés a fülkagylónak. De azért felmutat annyit humort, hogy ne essen szét atomjaira már a bonyodalmak elején.














Nincsenek megjegyzések: