2011. július 31., vasárnap

Terminátor

Alighanem a 80-as évek volt a legtermékenyebb évtized a tudományos fantasztikus, azaz a sci-fi mozifilmek terén. Ezidőben mutatták be a Star Wars V. és VI. részét, mutatkoztak be a Robotzsaru és Star Trek franchise-ok, valamint a Vissza a jövőbe trilógia.

Akárcsak Vissza a jövőbe és Star Trek 4., James Cameron Terminátorja is a divatos "elutazni a múltba" témával operál, ahogy 3 későbbi folytatása is. Az ultramodern cyborg-technológia, valamint a háttértörténet a Skynet háborújáról eleve izgalmas történetet ígérnek, habár az apokalipitikus vízió még nem sejthető Sarah Connor fiatal éveiben. A háttértörténet nem minden említett részletét szerepeltetik a filmben, de szerencsére nemcsak annyit látunk az egészből, hogy Arnold Schwarzenegger szitává akar lőni egy nőt - sok másik után.

Az időutazás látványelemei - a korabeli trendeknek megfelelően - még nincs annyira komputerizálva, mint a 2000-es évek filmjei. A Terminátor króm csontváza félelmetes, kicsit ragadozószere, anatómiája és mozgása egyszerre gépi és emberi. Közismert bevezető, hogy a Terminátor és ellenfele mezítelen emberkülsővel, elektrosztatikus kisülésektől kísérve kerül át ebbe az idősíkba, és külön-külön keresik a célszemélyt, Saraht.
Érdekfeszítő a feltételezés, hogy nem a mi mai időnk az "origo", hanem csak egy múlt idő a "mínusz fekvő nyolcas" irányában. De a film igazán adhatott volna valami magyarázatot, miért épp ebbe a korba érkezett vissza az asszaszin Connorért, és nem akkor, mikor például Sarah csecsemő volt. Én ezt úgy magyaráztam ki: mert ettől régebbi időbe még nem elég fejlettek visszajutni 2029-ben.

Érdekesség, hogy Arnold és Michael Biehn eredetileg fordított felállásban szerepeltek volna ebben a sci-fi-ben, de Cameron úgy találta: Arnold alkalmasabb volna a könyörtelen tömeggyilkos gép szerepére, alkat és mimika alapján is. Ez a szerep nem követel különösebb választékosságot a színésztől, de Schwarzeneggerre nem lehet panasz: minden mozdulatán a kimértség és az objektív helyzetfelmérés jellemző. Karaktere próbál ruhában elvegyülni, hogy nyomozni lehetősége maradjon. De ez másodlagos a legrövidebb úton történő likvidálás célja mellett.

A produkció két nagy egységre bontható: felkutatás és üldözés. A Terminátor két Sarah Connor nevű nő megölése után bukkan rá a keresettre, és majdnem őt is lelövi, szemtől szemben. Zavaró volt kissé, hogy Sarah másodpercekig csak bámulja a puskás alakot, és nem próbál kitérni. Valószínűleg nem segített volna rajta, de proaktívabb reakció lenne.
Az is kicsit túl véletlenszerű nekem, hogy Kyle pont akkor védi meg Saraht, mikor gyilkosa megjelenik előtte. Ez nem volna akkora probléma, ha Sarah csak véletlen tanú lenne, mint Karen a Penge c. filmben, de itt ő a célszemély. Két harcos egymástól függetlenül, ugyanott bukkan rá, holott még a rendőrség se képes kapcsolatot találni, Reese kihallgatása ellenére.

A hajsza kíméletlen, a terminátor fáradhatatlanul üldözi Saraht, miközben rokonai és ismerősei sorra áldozatul esnek. És mindeközben nincs olyan földi hatalom, ami érdemben lassítaná a fáradhatatlan üldözőt. A kevés alkalom egyike, mikor lehetőség van szusszanásnyi ideig fellélegezniük, a kritikus este, mikor Sarah és Kyle intim percekkel ajándékozzák meg egymást. Mint kiderül a film végén, a volt pincérnő ekkor fog teherbe esni.

Sarah viselkedése felnőtt és józan eszű emberre utalnak. Inkább fásult közöny érződik rajta, semmint a veszteségek okozta keserűség. Logikus, hogy nem engedheti magának, hogy kiboruljon, amíg a gépharcos "életben van". Követelmény, hogy a női főhős nem sajnálja magát vagy hisztizzen, mikor minden rajta áll. Különösen miután Kyle feláldozza magát a végén. A Terminátor márcsak emberi vonás nélkül maradt fém-csontváz, sőt lábait is elveszítette. Leleményes ötlet a présgép. A második rész edzett amazonja itt mégcsak kialakulóban van, de a kellő cselekvőkészség már megtalálható benne.

Én azok közé tartozom, akik az eredeti Terminátort csak jóval a 2. rész után látták. Utólag azt kell mondjam: a 2 rész eseményei között jó az áthidalás. Az utolsó képen Sarah kocsija felett fellegek gyülekeznek, ami korábbi megállapítását tükrözi: sosem lesz vége. Skynet-nek nincs összeköttetése ezzel az idővel, nem tud szervetlen fegyvereket átküldeni, de idővel rájön, ha a futárja elbukott. Nem tudom, Cameron már '84-ben tervezett-e folytatás a műnek, de a nyitva hagyott probléma erre utal. Sarah-nak még rá kell majd jönnie, mit kell megváltoztatnia a múltban, hogy a Kyle-tól hallott háborús jövő sose érkezzen el.



A 80-as évek egyik legütősebb hangulatú akcióthrillere ez a film. Nem minden pozitívuma található meg a későbbi második résznek, de a Terminátor brutalitása és a jogos rettegés atmoszférája nagyszerű filmmé avanzsálják az eredetit.

Nincsenek megjegyzések: