2011. július 19., kedd

Bat-man (1966)

A korrektebb értékelés érdekében érdemes legalább szemrevételezni, hogy egy film milyen célzattal készült, illetve hogy azt a célzatot ellátja-e. Rengeteg indokot felhozhatnék amellett, hogy a történelem első Batman-filmje miért lett olyan, amilyen:
  1. Filmművészeti régiség, amit lehetetlen egyazon szinten kritikával illetni, mint névrokonait;
  2. Formailag mindössze TV-film;
  3.  Soha meg sem próbálták komolyra tervezni;
  4. Célközönsége szigorúan a gyerekkorosztály volt;
  5. Az erőszak-ellenességet kellett hirdesse;
  6.  Mai standardok között a stílusa paródiának felel meg;
  7. Akkoriban még nem létezett a képregényfilm-zsáner;
  8. Divat szidni, mert évekkel "elodázta" a sötét, méltóságteljes Batman eljövetelét;
  9. Abszurd ötletei adják a változatosságát;
  10. Megmentette a csökkenő eladású képregényt - és vele magát Batmant - az idő előtti elsorvadástól

És még sorolhatók szempontok, ha mentegetni akarnám a produkció őrületes infantilizmusát.

Ami miatt nem tudok paródiaként tekinteni erre a filmre, az az, hogy előtte nem létezett filmváltozat. Ez a produkció az akkori forrásanyag egyenes átvetítésének volt szánva. A korai képregények sem voltak még sötét és komor tónusúak, sőt a legelső időkben még létezett "Denevérkutya" és "Denevérasszony" is a csapatban.
Röviden: paródiát egy filmről vagy zsánerről szabad készíteni. Nem pedig a forrásanyagról, ahol Bruce Wayne valóban zseniális detektív, nem pedig egy jelmezes bohóc. Utólag visszatekintve a Batman és Robint is tekinthetnénk paródiának, hisz ugyanúgy tárháza az abszurd, nyilvánvalóan képtelen ötleteknek. Ez nem vicces, hanem csak lepusztult.



Adam West Batmane olyan, mint egy másik képregény-önbíráskodó: a Zöld Darázs. Unatkozó milliomos, minden hajlam és negatív motiváció nélkül. És minden eszközét a Bat- előtaggal látja el, sőt névcetlik szerepelnek rajtuk. Tömérdek képtelenül spéci "játéka"/játékszere van, amivel gyakorlatilag bármit elintézhet, ami éppen fenyegetné.
Leghírhedtebb "baki" ebben a filmben a hírhedt gumicápás jelenet: Batman lábát egy kötéllétrán "bekapja" egy cápa. Adam West felordít Robinnak, hogy adja ide a "Cápariasztó Batspray-t". Ilyet még az is le tudna forgatni, aki életében először vesz a kezébe kamerát. Robin alakját külön inkább nem részletezem, mivel minden téren csak annyi emberi megnyilvánulással bír itt, mint a speciális Bat-eszközök.


Nyilvánvaló, hogy a film látványvilágának stílusa az a "campy-bright-and-colorful" (="buzis-napfényes-és-színes), ami rengetegen példaként hoznak fel a Schumacher-filmek elmarasztalása közben. Batman harisnyában jár. Robin, Rébusz és Macskaasszony - akinek civil énje Bruce Wayne hölgybarátjává válik a cselekményben - szintén. Pingvin és Joker öltözködése rikító öltöny.



Azon filmkedvelők, akik gyűjtik a régiségeket, retro-darabokat, bizonyára értékelhetik ezt a csaknem elfeledett darabot. Lepusztult, már saját korában is zavarba ejtő, Batman figuráját meggyalázó darab, tévéfilm vagy sem.

2 megjegyzés:

CJ írta...

Azért az nem teljesen igaz, hogy a korai képregények nem voltak komorak. Bob Kane eredeti Batman történetei a krimi és a horror között ingadoztak, Batwoman és Ace csak az 50-es években jöttek be, miiután a Comic Code miatt tilos erőszakos képregényeket ki adni. Hogy ha érdekelnek az eredeti Bob Kane történetek, ajánlom az All Comics oldalát. Miután regisztráltál oda, csak ki kell választani a DC-n belül, a Gotham Cityt és azonban belül a Detektív Történetek kategóriát.

Angelus írta...

Megköszönöm, hogy szóltál erről. Igen, tisztában vagyok ma már vele, hogy a korai Batman-képregények még kellően sötétek voltak, mielőtt jött volna ez a campy-korszak, aminek az Adam West változat volt az élőszereplős kivetülése.

Nyugodjék békében a színész, de az én szememben tény: az őt híressé tevő sorozat nem keveset hozzájárult, hogy egész a század végéig kellett várnunk egy igazi sötét Batman-mozifilmre.