
Egy megastúdió nyilvánosan kielégíti magát negyed évszázados reklámfilmje ál-folytatásával. Össz-vissz ennyit ér a Space Jam – A new legacy;
az idény egyik legcinikusabb, legagresszívebben magamutogató CGI–ballasztja, amit bántó
látni, kínzó hallgatni, és annyi ma már Warner-tulajdonú brand-en tesz
erőszakot, amennyin csak bír.

A kosaras sztár LeBron James rendszeresen követeli fiától,
Dominic-tól, hogy teljesen szentelje figyelmét a kosárlabdának, de a fiú inkább
videojátékok tervezésével foglalkozna. Egy nap a Warner székházában, miután
visszautasítja az intelligens program, Algo Ritmus üzleti ajánlatát, a sértett
m.i. fizikailag beszippantja LeBron-t és Dom-ot is a cég „szerververzumába”, hogy egy
kosármeccsen móresre tanítsa a férfit a nagy nyilvánosság előtt. És a sztár egyetlen
segítsége az azóta remetévé vált Bugs Bunny.
![]()
Szétvertem volna pár széket a közelemben, ahogy ezt az úgymond "diszfunkcionális" apa-fia-kapcsolatot hosszasan a szánkba rágták pempősre. Magasról teszek LeBron
James kosaras karrierjére: leköphető az alakítása, a filmbéli önmaga pedig egy sekélyes,
önhitt, a kölykeit folyton lelkileg zsaroló, ostoba szemétládának lett megírva,
aki nemcsak alkalmatlan, de kifejezetten káros hatású szülőnek. Amekkora reflektorfény elvileg körülveszi ezt az embert, azt kérdeztem magamtól,
hogyhogy a sajtó még nem kürtölt szét róla egy ilyen imidzs–romboló
jellemhibát, amit ennyire könnyű kiszúrni a viselkedésén.
Későbbi pálfordulása pedig olyan, mintha egy bedöglött gombot
nyomogatnánk, míg egyszeriben ki/be nem gyullad. Algo a klasszikus gonosz
cukros-bácsi az apa-fia-ellentétben: megértést mutat a mióta pont erre vágyó gyerek
felé, látványos esélyt ad neki a kibontakozáshoz, majd ötleteit a saját
sötét céljaira kiforgatja. A néző a havi bérébe fogadhatna, hogy vajon hová
lyukad ki ez az ősklisé: látva, hogy fia most már szponzorálva, hatalommal a
kezében szegül ellen neki, a seggtorony fater bekussol, bocsika, villámkibékülés,
és mindegy, milyen kifogással, csak a jók nyerjenek! Szúette történetképlet a
legcsupaszabb kiadásában, tele izzadtságszagú lelkizéssel és primitív dialógusokkal.

Nem szokott jót tenni egy forgatókönyvnek, ha kettőnél több kézben is
megfordul. Itt az ékes példa rá: 4 helyett ezúttal 6 ember keze munkája lett olyan terjengős,
mégis zűrzavaros, hogy képtelenség ráhangolódni a történésekre. Üvegnél is átlátszóbb
a film álszent moralizálása, miszerint: „még ha te a kosárlabdában találtál is magadra,
ne erőltesd az új ifjakra, hagyd a saját fiadnak a saját tehetségét kibontakoztatni”!
Stúdiónyelvre lefordítva: „Csak tessék! Itt az új „next-gen”, super-CG Space
Jam, az első rész óta felnőtt srácok mellett már az ő srácaiknak is! És ezúttal nemcsak Looney Toons-t meg kosarat kapnak ám a
pénzükért…!”

Ha az eredeti Space Jam–nél a Looney Toons-logo puszta eszköz volt egy termékcsalád és egy kosaras csillag fényezésére, akkor itt már a Warner ész nélkül reklámoznak bármit, melynek filmjogai ma a kezei közt vannak: Harry Potter, Mad Max, DC–univerzum, King Kong, stb. Ordít az egészről a mesterkéltség:

az egyetlen ilyen utalásos vicc, amin egyáltalán mosolyogni tudtam, az Nagyi a Mátrix Trinity-jének a pózában. De ezzel kifújt: hidegen hagytak a már nemcsak humor, de stílus terén is ivartalanított szereplők – akár valós hús-vér, fiktív hús-vér vagy rajzolt (majd ocsmányul 3D-re konfigurált) szereplő. Semmit se kezdtek azzal a gondolatmenettel sem, hogy LeBron és Bugs próbálják újra összehozni és megszervezni a régi firkacsapatot, akiket Algo átcsábított a szerververzumba (pl. az épp DC-amazonként vizsgázó Lolát.)

Malcolm D. Lee rendező és társai még azt a bravúrt is
elérték valahogy, hogy a nagy műnek köze nincs a valódi kosárlabdához. Lázas
igyekezetükben, hogy minden tele legyen parasztvakító lámpákkal meg besorozott
márkanevekkel, a készítők kiirtották a sportág, sőt a fizika szabályait is: „stíluspontok”
címén szinte bárhogy megengedett a nyílt csalás. A fél tucat fakéz között megfordult
forgatókönyv esélytelenné teszi, hogy bármi iránt felébredjen az érdeklődésünk,
csak feszengünk a sivár, kínos és rátelepedő percek között. Érdemi színészi
játékot is legfeljebb Don Cheadle részéről kapunk: ripacsos ugyan, amit produkál rosszul megírt antagonistaként, de még így is ő egyedül tolja előrefelé ezt a hulladékot.

Visszasírtam Michael Jordan baltaarcát, ami azért nem kis
teljesítmény! Őt legalább az uncsi családi jelenetei, majd a meccs alatt nem utáltam meg, nem akartam negyedóránként a nyakszirtjébe mártani egy konyhakést!
Ha nem is mentőöv, de mindenképpen pluszpont lett volna az, ha legalább egy Bill
Murray-szerű cameo-ra beköszön: szánalmas poén, hogy Daffy tévedésből
Michael B. Jordan színészt hozatta el helyette. Azontúl, hogy LeBron
James holta napjáig se lesz olyan ikonikus név, mint Jordan, Michael segített
volna emlékeznünk, hogy a Looney Toons egyszer már összeállt egy komikusan „ütős”
álomcsapattá. Itt úgy csinálnak, mintha most is zöldfülűek lennének, és
bunkókánk szóváltásai velük is meddővé tesznek minden kis interakciót.

Mindegyik korosztály húzzon el messzire tőle, akár Speedy Gonzales vagy a gyalogkakukk…!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése